Varför duger inte Natalie som hon är?

Ledarkrönika Artikeln publicerades
På bilden syns den kritiserade kampanjen Gör plats som Arbetsförmedlingen står bakom.
Foto: gorplats.se
På bilden syns den kritiserade kampanjen Gör plats som Arbetsförmedlingen står bakom.

Hade hon blivit en mäktig influencer? Det frågar sig Arbetsförmedlingen i sin kampanj ”Gör plats”. Svaret är inte alldeles glasklart.

Under texten syns ansiktet på den välkända youtube-bloggaren Therese Lindgren inklippt i en kropp med funktionsvariationer. I efterhand har det framkommit att kroppen i själva verket tillhör Natalie Chanise Eriksson, också hon influencer, som har cerebral pares, CP.

– De gjorde allt för att förvärra min CP, skriver Eriksson i ett inlägg på Facebook.

Enligt henne själv blev hon tvingad till att göra saker med sin vänstra hand som är den mest skadade, samt att peka utåt med benen vilket de aldrig gör.

Kampanjen har fått stark kritik, inte minst med tanke på att Eriksson själv är influencer. Visst, hon har inte följt samma väg som Therese Lindgren. Men som hon själv skriver: I nio år har jag inspirerat folk via min serie på SVT, artiklar, intervjuer och min blogg som hade 600 000 läsare.

Detta är den avgörande frågan i sammanhanget:

Varför skulle hon vara mindre mäktig än den person vars huvud nu pryder hennes kropp?

Det är av regeringen som Arbetsförmedlingen fått i uppdrag att få arbetsgivare att i högre utsträckning anställa personer med funktionsvariationer. En del av uppdraget var att utforma kampanjen Gör plats som körts vid tidigare tillfällen. Man ville testa ett nytt grepp och har, förutom Therese Lindgren, även med kända personer som Adam Tensta och Amelia Adamo.

På myndigheten är man medveten om kritiken. Den förklaring som Arbetsförmedlingens kommunikationsdirektör Mikael Hvinlund ger till mig är att meningen med kampanjen var att vända på perspektivet. Hade dessa kända personer kommit så långt om de hade haft en funktionsnedsättning? De som deltog i kampanjen fick ta del av utformningen. Men Hvinlund är medveten om att något gått fel och att missförstånd kan ha uppstått.

Utfallet av kampanjen? Här är Mikael Hvinlund uppriktig: Det är för tidigt att svara. Men greppet att vända på perspektivet syftade till att väcka uppmärksamhet och vrida på frågeställningen.

Och återigen – medvetenheten om att allt inte gick som det skulle finns där. AF ska dra lärdom av detta. Det är viktigt med tydlighet och transparens. Målet var att kampanjen skulle få den avsedda effekt myndigheten framhåller att den har, och får bort de fördomar som gör att arbetsgivare exkluderar funktionshindrade. Och ja, det kanske inte var så smart att byta ut en influencer mot en annan.

Så långt lyckas Arbetsförmedlingens kommunikationsdirektör att göra det mesta kring kampanjen begripligt. Men för Natalie Chanise Eriksson, vars kropp den bygger på, blev det hela obegriplig och en besvikelse.

Och det är så lätt att förstå. Vad säger att hon inte är en tillräckligt mäktig influencer?

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.