Välkommen granskning av influencerbranschen

Kortledare Artikeln publicerades
Bilden av Löwengrip i hennes Sommar i P1 är en annan än den som träder fram vid närmare granskningar av hennes bolag.
Foto: Jessica Gow/TT
Bilden av Löwengrip i hennes Sommar i P1 är en annan än den som träder fram vid närmare granskningar av hennes bolag.

Det blev till slut omöjligt för företagaren och influencern Isabella Löwengrip att hålla fasaden uppe. En granskning som Expressen gjort visar att hennes egna siffror är uppblåsta och att det finns ett missnöje bland hennes kunder.

Det är en annan bild som nu målas jämfört med den hon själv förmedlade i sitt Sommar i P1 i somras. Där och då sade hon sig vara färdig med Sverige. Hon skulle till andra sidan Atlanten för att bli världens mäktigaste kvinna. Men i veckan har det framgått att utlandssatsningen i själva verket var nära att leda till konkurs.

Det har fått Löwengrip att öppna upp sig och dela med sig om sina motgångar, vilket är en helt annan sida än den perfekta och tillslätade som man annars får se. Och hennes unga läsare får en mer ärlig bild av vad som egentligen döljer sig bakom alla perfekta sociala medier-filter.

Att granska politiker, myndigheter och andra makthavare är självklart. Men granskningen av influencers har hamnat i efterkälke, framförallt för att fenomenet är så pass nytt. Med tanke på hur många personer dessa influencers når ut till dagligen och de många företag som samarbeten inleds med är det välkommet att även denna bransch granskas.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.