Tio år i Sverige – utan en enda lektion i SFI

Ledare Artikeln publicerades
Kronprinsessan Victoria och prins Daniel besökte 2014 en klass som studerar SFI, svenska för invandrare, och samtalade med eleverna på Vuxengymnasiet i Stockholmsförorten Tensta. Men allt för många som kommit till Sverige har helt enkelt valt att avstå SFI, vilket inte minst kan gå ut över deras barn.
Foto:JANERIK HENRIKSSON / TT
Kronprinsessan Victoria och prins Daniel besökte 2014 en klass som studerar SFI, svenska för invandrare, och samtalade med eleverna på Vuxengymnasiet i Stockholmsförorten Tensta. Men allt för många som kommit till Sverige har helt enkelt valt att avstå SFI, vilket inte minst kan gå ut över deras barn.

Hur kan det vara möjligt att såväl Göran Perssons som Fredrik Reinfeldts och Stefan Löfvens regeringar valt att acceptera att nyanlända som knappt kan ett ord svenska under tio år inte behövt läsa en enda lektion på SFI?

Inte en enda lektion, samtidigt som de i enlighet med regelverket inte riskerat att förlora något av bidragen i välfärdssystemet?

En kvinna av somaliskt ursprung berättade själv i torsdagens ”Studio 1" i Sveriges Radio om hur hon under alla dessa tio år istället valt att vara hemma med barnen i Stockholmsförorten Rinkeby.

En annan kvinna, som också hade mycket svårt med svenskan, berättade att hon varit i landet i fem åt – utan att studera svenska på SFI.

Dessa fall är inte unika. De är inte heller särskilt förvånande, eftersom politiken valt att titta åt andra hållet. Kanske är en ändring på väg. Det var ju bland annat för att komma åt hemmasittandet utan kontakt med samhället och arbetslivet som regeringens utredare förra veckan föreslog att rätten till föräldrapenning ska begränsas.

Trots skrämmande fakta på bordet hade ledande vänsterpartister mage att kritsera förslaget: ”Det är uppseendeväckande, att man tycker att man ska dela in människor efter hur länge man varit i Sverige”, sa V-riksdagsledamoten Vivianne Johansson.

Givetvis behöver även ett krav på deltagande i och fullföljande av SFI-kurser eller motsvarande införas. Måhända får vi höra arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson (S) säga något om detta i dag, måndag, då hon inbjudit till pressträff för att ”ge en lägesbeskrivning av nyanländas mottagande och etablering”.

Det mest allvarliga är ändå inte att människor trots många år i landet inte har behövt lära sig språket. Än mer oroande var det att höra rektorn på skolan i samma stadsdel som berättade att en konsekvens blir att barn som är födda i Sverige kan ligga på en två- eller treårings språkliga utvecklingsnivå när de väl kommer till grundskolan.

Ansvaret för dessa barns svåra utgångsläge i livet faller tungt på politikens alla kulörer.