Tågstriden: Tänker M köra skräckfilmen i repris?

Ledare ,
Artikeln publicerades 2 oktober 2017.
En av Västra Götalandsregionens tågexperter, Jan Efraimsson, visade på måndagen bl a trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith, MP (närmast kameran), bedömningen hur extremt lång tid det tar att bygga färdigt nya järnvägen utan lånefinansiering. Foto: Lars Näslund

Fredagen den 13:e, om endast tio dagar, kan Moderaternas stämma i Örebro ge underlag till en, opinionsmässig, uppföljare till skräckfilmen från 1980 med samma namn.

Ledarkrönika

Den vikt en typisk väljare lägger vid frågor om infrastruktur när de ska gå till valurnorna ska förstås inte överdrivas. Men i en tid när Moderaterna redan lidit av flödet av sympatisörer över till Centerpartiet lär den hållning som partistyrelsen valt om höghastighetsjärnvägen och den helt nödvändiga lånefinansieringen, om den även blir arbetsstämmans beslut, bli sten på M-bördan i stora delar av södra och västra Sverige.

Efter att Annie Lööf under Centerstämman i Malmö bekräftat partiets stöd till lånefinansierat bygge har frustrationen tilltagit i de M-distrikt som ser ut att gå emot partistyrelselinjen på stämman när propositionen ska debatteras 13 oktober.

Om motståndet räcker för att välta beslutet återstår att se. Som vi noterat tidigare går M i Östergötland, Jönköping och M-ledningen i Västra Götalandsregionen emot förslaget och tunga företrädare i Skåne gör detsamma.

Men här i länet är M ändå inte enigt. En uttalad motståndare är riksdagsledamoten Sten Bergheden i Mariestad som oroats för att Skaraborg skulle få sämre tågförbindelser om en ny järnväg byggs via Jönköping-Borås till Göteborg. Bergheden har varit ledamot i arbetsgruppen ”Tillväxt i hela Sverige” som förberett partistyrelsens förslag. Övriga hör hemma i Västerås, Malmö, Västervik, Karlskrona, Sörmland, Norrbotten, Täby och Örebro. Det flesta ledamöterna kommer alltså från landsdelar som länge visat ointresse för den supertågsidén som lanserades 2014 av duon Reinfeldt/Borg.

Foto:
Ulf Kristersson får blommor efter att ha valts till ny M-ledare. ”Land för hoppfulla” är hans ledmotiv. Hur passar det ihop med nej till nya snabba tåg?

Sedan söndagen är Ulf Kristersson partiets stins och som bekant drog han i nödbro(m)sen för höghastighetståget förra hösten. Partistyrelsens förslag till stämmobeslut liknar Kristerssons resonemang: ”Byggandet av nya stambanor för höghastighetståg är ett exempel på ett mycket olönsamt infrastrukturprojekt som riskerar att tränga ut andra nödvändiga investeringar”, lyder det ointresserade och omoderna resonemanget. Istället lyfter man tanken på att införa en sorts trängselskatt (!) även på järnvägen.

Det hör knappast till vanligheterna att Västsvenska handelskammaren skriver brev till enskilda stämmoombud för Moderaterna i Västra Götaland, men det har nu vd:n Johan Trouvé gjort, och dessutom hyrt monterplats på stämman. Trouvé uppmanar ombuden att ställa sig bakom den reservation som partistyrelseledamoten Christian Gustavsson från Linköping skrivit. Det vore genant om inte hela M-distriktet i Västra Götaland kan enas här.

Genant är också att partistyrelsen inte förefaller ha tagit in att valet inte står mellan en ny 320 km/h-timmen-järnväg och i sig nödvändiga satsningar på regionala spår. Trafikverket har prissatt upprustningen av befintliga stambanor till 140 miljarder kronor.

Hela andemeningen, ledmotivet, i Ulf Kristerssons installationstal borde tala f ö r att M i sista minuten hoppar på snabbtåget och gör upp med nye infrastrukturministern Tomas Eneroth (som vi anar kommer att förordna lånefinansiering i början av nästa år).

”Jag vill att glädje, nyfikenhet och framtidsoptimism ska prägla vårt parti och vårt sätt att vara”, sa Kristersson.

Inte vill han ge C den lätta?