Annons

Svagt att inte visa större klimatallvar

Att Moderaterna och Kristdemokraterna går fram med en bättre budget än den som övergångsregeringen har lagt är helt i sin ordning. Men det är samtidigt en budget vars helhet inte är klimatsäkrad. Det håller inte.
Ledare • Publicerad 12 december 2018
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Bättre kan du, Elisabeth Svantesson (M). Ska moderaterna på fullt allvar kunna ta regeringsansvaret måste de också visa insikter om att de tar klimatomställningen på större allvar.
Bättre kan du, Elisabeth Svantesson (M). Ska moderaterna på fullt allvar kunna ta regeringsansvaret måste de också visa insikter om att de tar klimatomställningen på större allvar.Foto: Claudio Bresciani/TT

Sådan är nu en gång för alla ordningen, att Regeringsformen föreskriver att en statsbudget ska vara framlagd och antagen av riksdagen vid ett visst datum. Något sådan datum finns inte för när en regering ska finnas på plats.

Förvisso opraktiskt, men för det dagliga arbetet finns en övergångsregering. Däremot är riksdagens mandat inte villkorat på det sättet. Som Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson vid åtskilliga tillfällen har sagt i kör med partiledaren Ulf Kristersson så ”finns det ingen övergångsriksdag”. I det läget är det naturligt att riksdagens partier lägger förslag, reservationer och alternativ till övergångsregeringens budget, som i allt väsentligt syftar till fortsatt drift enligt rådande inriktning. Alldeles uppenbart räcker inte den för att nu börja ändra kurs efter fyra år med den rödgröna regeringen.

Annons

Det finns mycket som är bra och välkommet i Elisabeth Svantessons och hennes kristdemokratiska kollega Jakob Forssmeds budget. Att reducera den till en ”servettskiss”, som statsminister Stefan Löfven (S) har gjort, säger väl mest något om att fantasin börjar tryta i partihögkvarteret på Sveavägen eller i Rosenbad. Sådana fastlagda talepunkter har en tendens att säga mest om den som använder dem.

Redan efter nyår väntar ett utökat jobbskatteavdrag. höjd brytpunkt för statlig skatt och sänkt skatt för pensionärer. Resten handlar om sådant som riksdagen vill att regeringen ska återkomma med om hur det ska genomföras. På den listan finns en principiellt viktig markering – att avskaffa skattereduktion för medlemskap i fackföreningar. Det krävs inte mycket eftertanke för att inse att skattebetalarna inte ska fackföreningar under armarna på det sättet. Det rimliga är att facket anpassar sin verksamhet till den nivå som medlemmarna är beredda att betala.

Att avskaffa den särskilda löneskatten för äldre som jobbar vidare sänder om inte annat viktiga signaler om att insikten om vilka utmaningar som välfärden står inför framöver här tas på allvar. Men nuvarande nivå på välfärdsutbudet, och med förväntningar på att dessa ska utvecklas med tiden, och dessutom med allt fler människor som inte orkar arbeta vidare, måste fler av dem som vill och kan arbeta allt längre upp i åldrarna uppmuntras att göra så. I det läget straffa dem som vill arbeta längre med en särskild skatt motverkar lusten och viljan att fortsätta att bidra till det gemensamma.

Om det finns goda initiativ i budget är det dessvärre ont om tecken på insikter om den brådska som klimatomställningen måste genomföras. Med M och KD: budget blir det billigare att släppa ut koldioxid. Omställningen till biobränsle i transportsektorn och jordbruket kommer att gå långsammare. Visserligen är Sverige ett avlångt land, med långa avstånd och eftersatta, spårbundna kommunikationer. Men att föreslå att flygskatten ska slopas istället för att differentieras, eller för den delen vägas in i en grön skatteväxling, visar att budgeten i vissa avseenden är ogenomtänkt.

Att inte ta klimathotet på allvar i budgeten göder riskerar att göda tvivlet på att en M-ledd regering inte skulle vara det bästa alternativet för Sverige.

Annons
Annons
Annons
Annons