Annons

Söndagens chock som uteblev

Oväntat. Så måste valresultatet förra söndagen trots allt beskrivas. I alla fall utifrån hur media och opinionsinstituten riktade sin uppmärksamhet under valrörelsen.
Publicerad 15 september 2018
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Sverigedemokraterna underskattades inte, de överskattades i söndagens val. Och chocken som alla förväntade sig uteblev när de behöll ställningen som tredje största parti, motsatt vad många mätningar visat.
Sverigedemokraterna underskattades inte, de överskattades i söndagens val. Och chocken som alla förväntade sig uteblev när de behöll ställningen som tredje största parti, motsatt vad många mätningar visat.Foto: Johan Nilsson/TT

Sverigedemokraterna var ju gravt underskattade, sa man. Det hade de alltid varit. Så att de blev största parti var nog att vänta. Om inte det så näst största. Om inte det så åtminstone över 18 procent. All luft av spänning som gått in när dessa bud på valutgången lagts. Den kom bara aldrig riktigt ut. Den pyste bara sakta ut, och trots dåliga val, så såg prispallen i form av vilka partier som samlade flest väljare, likadan ut.

Johan Anderberg skriver i Expressen (10/9) om hur det egentligen gick till SD så gravt överskattades för första gången. Bland annat lyfts medias vilja att skriva om det oväntade som en faktor. Hur intressant är rubriken att Socialdemokraterna sannolikt fortsatt blir största parti? När Marcus Oscarsson säger i Nyhetsmorgon att “De kan till och med bli Sveriges största parti” så väcker det reaktioner.

Annons

Efter 2016 sa man att det inte gick att lita på opinionsmätningar i samma utsträckning länge. Bettingsajterna var de nya mätningarna. Och interaktionen i sociala medier. Eller varför inte medias rubriker?

Problemet är att statistiskt säkerställda mätningar ofta är närmast att spå valresultatet. När YouGov överskattade SD och utnämnde de till största parti i sina mätningar fick det mycket mediauppmmärksamhet. I efterhand visar det sig dock att YouGov och Sentio, som bara utför webbmätningar hade den största snittavvikelsen. Närmast kom SCB:s stora partisympatiundersökning och Demoskop.

Så hur kunde det inte ske? Inte bara i fallet Sverigedemokraterna. Även Alternativ för Sverige samlade inte närheten lika många väljare i proportion till den uppmärksamhet de fick. AFS, utbrytningen av extremhöger ur SD som hatar mångkultur och manifesterade detta med att gå runt klädda i burkor i Almedalen, för att skrämmas, som om det vore halloween. Men skratta skulle man inte, lika lite som åt SD. Dessa partier var nämligen de som skapade allra mest interaktioner i sociala medier.

I augusti skrev Svenska Dagbladet (23/8) om hur högerextrema Alternativ för Sverige skapade större engagemang än Socialdemokraterna på Facebook. Mer reaktioner än de största partiet alltså. Sverigedemokraternas utspel stod för över hälften av Facebooks politiska spelrum. Rubriken som sattes är bombastisk “SD och AFS utklassar övriga partier: “Sätter agendan””.

Om ändå val vanns på Facebook-engagemang.

I slutändan samlade SD drygt 17 procent av väljarna. AFS mindre än 1 procent. Hur förskräckligt det oväntade än är, som i fallet Trump och Brexit, så utmanar det vår bild av världen. Men oväntade resultat gör inte alla att alla resultat kommer chocka. De flesta väljare bestämmer sig inte baserat på en bild på Facebook. Och att gilla ett inlägg från ett parti är inte samma sak som att rösta på det.

Valresultatet är kanske oväntat på sitt sätt, för de var inte chocken många väntat sig. Och kanske är det skönt. Vår bild av verkligheten kan utmanas av medias rubriker och mätningar, men inte av verkligheten själv. Inte än i alla fall.

BT
Annons
Annons
Annons
Annons