Skoluniform – för frihetens skull

Ledare ,
En bild från ett SVT-inslag om Nordic International School i Norrköping där barnen har enhetlig klädsel, ”uniform”. Men nu har Skolinspektionen sagt stopp och belägg. Foto: SVT

Boda- och Erikslundskolorna i Borås ska börja med enhetlig skoluniform för eleverna – inte! Men: tänk om det hade varit en utmärkt idé att prova, som ett sätt att minska (mental) segregation och öka fokus på kunskap och samhörighet?

Vän av ordning i oordningen invänder förstås genast genom att hänvisa till Skolinspektionens beslut, meddelat på måndagen, som slår friskoleföretaget Kronoberg skola AB och deras 4-9-skola i Smedby i Norrköping, Nordic International School, på fingrarna.

Den skolan skapade i höstas rubriker när de berättade att de infört enhetlig klädsel, ”uniform”, för eleverna. Efter samråd med föräldrarna för ett år sedan om färger och utseende på kläderna formulerades vad som gäller på – den populära – skolans hemsida:

”Vi tillhandahåller kläder till alla elever. Varje år får man pikétröjor, skjorta, cardigan samt inneskor. Vi har infört skoluniform för att stärka den internationella känslan på skolan. (...) Vi tror också att vi på detta sätt kan hjälpa våra elever att fokusera mindre på utseende och mer på skolarbete”, skrev de.

Men: När elever och föräldrar väl skrivit på sitt ”kontrakt” med rektorn finns också sanktioner, även om de aldrig har tillgripits: Har eleverna inte på sig uniformen på morgonen tilldelas man en varning – och efter tre varningar straffas man med kvarsittning på 15 minuter.

”Går man på en skola med kepsförbud är det samma sak, till slut måste det få en konsekvens. Nu har vi den här regeln och då följer vi den tillsammans. Det är inte meningen att den här skolan ska passa alla, det finns tusentals skolor att välja på om man inte vill ha klädkod”, sa skolans vd Christine Karmfalk i Expressen i september.

Nu har staten, via Skolinspektionen, föga förvånande förelagt skolan att när barnen kommer tillbaka efter jullovet ”se till att ordningsreglernas innehåll samt disciplinära åtgärder följer författningarnas krav...”. Inspektionen menar att ”elevernas klädsel och utseende bör ses som ett individuellt uttryck som bestäms av eleverna själva” och att ”hur man klär sig handlar om individens frihet och integritet”.

I mängder av andra länder och i tusentals framgångsrika skolor jorden runt används enhetlig klädsel för att underlätta just dessa mål; Frihet från att under skoltid av omgivningen värderas utifrån mode och klädmärke. Integritet i att värderas utifrån sina ansträngningar och inte sitt yttre.

Anders Hultin är ordförande i ägarbolaget som driver Nordic International School. Han var en av initiativtagarna till friskolerörelsen i Sverige.

Det är ingen slump att det är just den här Norrköpingsskolan som testar lagens gränser. Ordförande i ägarbolaget Watma Invest är Anders Hultin, en av förgrundsgestalterna för friskoleutvecklingen som tidigt 90-tal arbetade som politiskt sakkunnig i Carl Bildts utbildningsdepartement och som även varit vd för ett tiotal friskolor i Storbritannien.

Hultins uniformsförsök har beskrivits som ”skrämmande” av Julia Lindh, ordförande för Sveriges elevråd, SVEA. ”Det handlar om mångfald och att alla inte ska stöpas i samma form”, har hon sagt.

Julia Lindh är ordförande för Sveriges elevråd, Svea. Hon är kritisk till tanken på skoluniformer. Foto: SVEA.

Ja, stöd för skoluniform uppfattas (ännu) som en extrem position i världens mest individualiserade samhälle. Men att kunna välja fritt är också en del av samma mynt och landet runt ökar intresset för skolor som placerar klassisk kunskapsbildning och ordning och reda i första klassrummet.

Just nu testar ett dussintal skolor (varav en i Borås) betyg från årskurs 4. Skulle det vara en alldeles orimlig tanke att regeringen, som numera ständigt talar om en mer ”likvärdig” skola som det centrala målet, lät ett antal skolhuvudmän testa skoluniform under några år där forskare utvärderar effekterna (självfallet utifrån en frivillighet hos elever och föräldrar)?

Tänk om det som nu sker i Norrköping särskilt skulle innebära ett kvalitetslyft för skolor som Boda- och Erikslundskolorna?