Ledare: Självkörande buss? Visst ska Borås våga!

Ledare Artikeln publicerades
Det är en självkörande elbuss av den här typen som rullar i Kista i norra Stockholm. Snart på Borås gator också?
Det är en självkörande elbuss av den här typen som rullar i Kista i norra Stockholm. Snart på Borås gator också?

Den tekniska utvecklingen av självkörande elfordon går fort och i Borås egna skogar sker viktiga tester. Därför är det naturligt att Borås kommun jobbar för att självkörande bussar rullar på stadens gator så snart som möjligt.

 

Om två till tre år skulle testkörningar med självkörande eldrivna mindre bussar med plats för upp till 20 passagerare kunna börja rulla på Borås gator. Den bedömningen gör Charlotta Tornvall, strategisk samhällsplanerare vid Borås stad.

”Då skulle det ske som en komplettering till den vanliga kollektivtrafiken”, säger Tornvall till ledarsidan.

Just nu är hon tillsammans med delvis boråsbaserade statliga forskningsinstitutet Rise i Oslo för ett första möte i ett projekt kallat Autobus. Tillsammans med kommunen Lørenskog nordost mellan Oslo och ett nätverk kallat OREEC, Oslo Renewable Energy och Environment Cluster, har man beviljats pengar från EU:s regionala utvecklingsfond InterReg liksom från Västra Götalandsregionen för ett så kallat förprojekt med målet självkörande bussar på Borås gator.

”Det här är ett spännande projekt som utvecklas snabbt, och där vi vill ligga i framkant”, säger trafikansvariga kommunalrådet Tom Andersson (MP) i en kommentar.

En självkörande elbuss av typen Navya som provats i Michigan i USA.
Foto: Carlos Osorio
En självkörande elbuss av typen Navya som provats i Michigan i USA.

Ja, precis så är det ju. Man kan också hävda att Borås har särskilda skäl att hänga med i denna utveckling utöver de självklara argumenten, som att trafikmängden i prognoserna bedöms öka med 50 procent fram till år 2040 och att fler därmed måste resa kollektivt för att vi ska ”få plats”, och att elfordonen kan bidra till minskat behov av klimatfarliga fossila bränslen.

Men att snabba på självkörande elfordon i kollektivtrafiken i Borås bör också ha betydelse för utvecklingen av den lokala kompetensnivån inom ett område som med all säkerhet blir viktigt för näringslivets utveckling. Här finns till exempel Rise med sitt färska 100 miljoners-labb Awitar där fordonens förmåga att hantera elektromagnetisk strålning testas, här finns provbanan AstaZero vid Hällered där bilföretagen redan provar självkörande-teknik, och alldeles nära, i Vårgårda, finns säkerhetsjätten Autoliv som deläger Zenuity, företaget som utvecklar mjukvara för självkörande fordon.

Kort sagt: Borås bör hänga med när tåg... f´låt bussen nu går.

En av självkörande-teknikens allra svåraste frågor att klara ut är juridiken; vems ansvar är det om en olycka inträffar? Någonstans måste man dock börja och 27 december i fjol gav Transportstyrelsen sitt första klartecken till försök där maxhastigheten är 20 km/h: Två bussar med tolv platser började 24 januari i år rulla på en 1,5 kilometer kort slinga mellan Kista Galleria och Victoria Tower i norra Stockholm. De går var femte minut i 11 km/h under den testperiod som avslutas i sommar.

Den här självkörande elbussen har testats vid Chalmers i Göteborg senaste månaden.
Foto: Chalmers
Den här självkörande elbussen har testats vid Chalmers i Göteborg senaste månaden.

Under perioden 3 maj till 1 juni skedde en liknande test i Rise-regi även i Göteborg. Mellan Chalmers och högskolans bibliotek i Johanneberg – en sträckan på 1,2 kilometer – rullade en buss i aningen högre högre fart, 20 km/h. Till hösten ska den bussen rulla på Lindholmen.

Utvecklingen går snabbare än vad många trodde för bara ett par år sedan. Bussar av den här typen finns redan i drift i Frankrike, USA, Schweiz och Australien och försök bedrivs på ytterligare flera dussin platser.

I detta sällskap bör Borås stad absolut vara en nyfiken del. Behövs även kommunala pengar för att få fart på projektet med självkörande bussar bör det bemötas därefter, snarare än med försiktighet. En invändning är att tillstånden i dag alltså enbart tillåter max 20 km/h, men det är å andra sidan den snittfart som bussarna i innerstaden håller här och nu.

Så: På vilken sträcka bör den första självkörande elbussen rulla? Södra torget till Säs? Centralen-högskolan? Knalleland-Pinocchio?

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.