Räcker det med att stänga av mobilen?

Ledare Artikeln publicerades
Ett sätt att hantera mobilen i klassrummet – att öppna ett mobildagis!
Foto: Anders Wiklund/TT
Ett sätt att hantera mobilen i klassrummet – att öppna ett mobildagis!

Lagförbud mot mobiltelefoner i skolan för att minska stök, stress och splittring? Är det en relevant lösning eller bara ett utslag av akut symbolpolitik?

Mobilförbud finns med som en punkt i den så kallade januariöverenskommelsen mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna. Nästa steg handlar om att ta fram ett förslag som fungerar ”i verkligheten”, menade utbildningsminister Anna Ekström till SR:s Ekot under måndagen.

Men redan i dag finns det egentligen inga praktiska hinder för skolor att på eget bevåg införa ett mobilförbud. Den befogenheten har rektor, även om det må så vara att inte särskilt många utnyttjar den.

Intentionen bakom ett mobilförbud är givetvis god, precis som visionen om en skolmiljö där de smarta telefonerna kan ingå i det dagliga arbetet. Dubbelheten är ofrånkomlig: Det finns legitima argument för att tillåta och för att förbjuda mobiler i klassrummet.

Dagens oroliga skola är till inte obetydlig del en konsekvens av yttre faktorer, som ett socialt, politiskt och pedagogiskt ständigt växlande mode som vare sig gynnat en god undervisningsmiljö eller bidragit med bättre möjligheter för alla elever att lyckas.

Nog förekommer det betydligt värre problem i svensk skola än att en telefon inte sätts på ljudlöst under lektionstid. Att våld och hot på många håll är en del av skolvardagen, att elever inte lyssnar på sina lärare, stör och stökar, inte har med sig rätt material till en lektion och inte har gjort läxan vittnar om att orsakerna måste sökas bredare och på fler plan, inte minst utanför skolans väggar. Att då knyta alla förhoppningar om en bättre skola till ett mobilförbud i riksdagen lär nog mest leda till nya besvikelser.

Men det ska också sägas, att ett mobilförbud i lag ska inte avfärdas rakt av för det, utan ska utredas och prövas av remissinstanser. Varför, om ett sådant ändå bara berör en liten del av det som är fel i skolan? Av den enkla anledningen att det är så som politiska förslag ska värderas. Visar det sig lagstiftningsargumentet väger tyngre än resonemangsargumentet ligger ett lagförslag nära till hands. Men på ett övergripande plan går det inte att göra skolan till en undantagszon från de normer som råder i samhället i övrigt. Det kan låta konstigt för äldre generationer, men mobilen är en självklar del av vardagen för de generationer som nu går i grundskolan.

Vilka alternativ står till buds? Lokalt beslutsfattande i skolan. Samsyn om problem och om åtgärder. Ledarskap och föredömen. Att i början av läsåret skriva kontrakt mellan skolan, hemmet och eleven om de gemensamma förpliktelser som alla parter ska leva upp till, kan vara en bättre väg att välja. Men den kräver mer, av alla inblandade.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.