Nu hoppas Borås på – Reinfeldt!

Ledare Artikeln publicerades
Den här principskissen över hur tågtrafiken mellan Göteborg och Borås bör byggas har Västra Götalandsregionen arbetat fram under våren. Från Borås skulle man, enligt idén, både kunna åka höghastighetståg direkt till Göteborg men även kunna ta pendeln via en rad stationer på vägen, som Landvetter eller Bollebygd. Varje linje motsvarar en tur per timme. Nu hoppas Borås och regionen att Fredrik Reinfeldt ska inspirera sin efterträdare Anna Kinberg Batra att det är värt att bygga höghastighetsjärnvägen.
Foto:Västra Götalandsregionen
Den här principskissen över hur tågtrafiken mellan Göteborg och Borås bör byggas har Västra Götalandsregionen arbetat fram under våren. Från Borås skulle man, enligt idén, både kunna åka höghastighetståg direkt till Göteborg men även kunna ta pendeln via en rad stationer på vägen, som Landvetter eller Bollebygd. Varje linje motsvarar en tur per timme. Nu hoppas Borås och regionen att Fredrik Reinfeldt ska inspirera sin efterträdare Anna Kinberg Batra att det är värt att bygga höghastighetsjärnvägen.

Lobbyisternas vapen i tågstriden slipas blanka och ut på Borås och Ulricehamns kommuners perronger kliver – Fredrik Reinfeldt.

Hur uppgörelsen ser ut mellan den förre statsministern och arrangörerna av heldagsevenemanget ”Byggstart Sverige” i Malmö på tisdag vet vi inte.

Kanske är det normala taxan via företaget Talarforum som gäller, och i samma viktklass som publikdragare går ju en sådan som Göran Persson, som lär ta runt 100 000 kronor per gig.

Eller så känner Fredrik Reinfeldt att han har en viss förpliktelse att nu försvara ”Sverigebygget” som han ju stolt lanserade i Almedalen 2 juli 2014 tillsammans med övriga partiledare i Alliansen – vallöftet där höghastighetsjärnvägen var själva kronjuvelen (om än då kostnadsberäknad till ”bara” 140 miljarder). Försvara – nu när det blåser snålt kring supertåget från alla möjliga experthåll och där Liberalerna – i mina ögon på ett oansvarigt lättsinnigt sätt – redan dragit i nödbromsen.

För när Reinfeldt under en timmes tid ska framträda under konferensen i Malmö är ämnet ”Vad var visionen bakom Sverigebygget och hur ser han på satsningens betydelse för framtidens städer och regioner?”.

Om en framgångsrik nyss avgången regeringschef från ett parti som just nu tvekar inför beslutet om höghastighetsjärnvägen, kan frambringa tro och mod hos Anna Kinberg Batra, Ulf Kristersson, Stefan Löfven och Magdalena Andersson – kvartetten som avgör saken – lär Malmömötets finansiärer vara tillfreds.

Men märk väl, Fredrik Reinfeldt är inte inbjuden av Trafikverket eller Sverigeförhandlingen eller någon stor byggfirma. Han är inhyrd av Region Skåne, Jönköpings län och Västra Götalandsregionen – men också av de kommuner i Syd- och Västsverige som hoppas bli vinnare som stationsorter.

Så där finns Borås Stad – men där finns också Ulricehamns kommun, trots att de – så här långt – fått nobben.

I inbjudan hymlas inte med konferensens ärende, där allt från tunga professorer och LO:s chefsekonom till Ikeas vd förväntas prisa supertågets betydelse, i denna stund prissatt till 230 miljarder:

”Syftet med dagen är att ge en mer nyanserad bild av denna nödvändiga satsning”, skriver man – och menar, på ren svenska, att byggets kritiker främst är räddhågsna stockholmare som bara orkar bry sig om sina egna trafikbekymmer.

Vilket de har alldeles rätt i.

Men: Är det ändå rätt att, till exempel, Borås Stad lägger pengar på den här typen av opinionsbildning? Ja. Det tillhör spelet 2016.

Ett annat färskt uttryck för lobbyarbetet såg vi på SvD Näringslivs debattsida i onsdags. Borås Stads Ulf Olsson (S) hade tillsammans med såväl centerpartiska som moderata kommunalråd på andra orter undertecknat uppmaningen till ”landets ledande politiker att kliva fram”. Särskilt noterar vi att även Göteborgs tunge socialdemokrat Johan Nyhus hade skrivit på. Annars kändes ju Göteborgs uppslutning bakom supertåget länge oklar.

Oklar upplevdes också länge Västra Götalandsregionens position och intresse vara. Vad ville, egentligen, högste regionbasen Johnny Magnusson (M)?

Nu vet vi att hans parhäst i regionledningen, Miljöpartiets Birgitta Losman, övertygat honom om att satsa, och satsa så pass friskt att regionen vill försöka få till ett ”eget” tredje spår som löper delvis parallellt med höghastighetsbanans två spår mellan Göteborg och Borås (se skissen här ovan).

På detta tredje spår skulle regiontågen rulla, eftersom de nog skulle få svårt att få utrymme på de andra två, men också för att även skapa stationer i Mölndal, i Landvetter Södra och i Bollebygd (som ju alla hoppas över av Sverigeförhandlingen).

För att spara ett par miljarder har Birgitta Losman och hennes tågexpert Jan Efraimsson tagit fram en idé om att regiontågen mellan Bollebygd och Borås skulle rulla på den befintliga (men upprustade) järnvägen förbi Olsfors och ha Borås nuvarande station som ändhållplats. Kreativt, tycker jag, så länge den kritiska pendlingstiden på max 35 minuter till Göteborg hålls, vilket de utlovar... (Höghastighetstågen skulle då få en egen station i Borås, sannolikt söder om centrum).

Enligt Birgitta Losman har idén om det ”tredje spåret” stöd hos regionens samtliga kommuner. Men det är samtidigt känt att inte minst Borås Stad oroar sig för att detta önskemål just nu riskerar att röra till förhandlingarna med regering och riksdag, ”ligg lågt tills dess vi har ett beslut om höghastighetsbanan”.

Men så blir det nog inte.

Redan nu på fredag hålls ett tungt möte, då VGR med Birgitta Losman, Göteborgs Stad, region Skåne, Malmö Stad och Stockholms län och stad samfällt ska trycka på hos infrastrukturminister Anna Johansson (S).

På Losmans minneslapp står då säkert också ”tänk om och erbjud även Ulricehamn en station”.

Må Fredrik Reinfeldt göra rätt för sitt arvode.