Annons

Nej, det är inte bara att tuta och köra

Olagliga körskolor och olovlig övningskörning har ökat senaste åren. Det är dags att ta krafttag mot denna svarta verksamhet, för trafiksäkerhetens skull.
Ledare • Publicerad 12 oktober 2018
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Olagliga trafikskolor ökar. Det behövs hårdare tag mot denna trafikfarliga och olagliga verksamhet.
Olagliga trafikskolor ökar. Det behövs hårdare tag mot denna trafikfarliga och olagliga verksamhet.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Under onsdagen genomförde polisen, tillsammans med Transportstyrelsen, Trafikverket, Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten, ett tillslag mot misstänkt olovlig övningskörning.Tillslaget skedde i Karlskrona där tio fordon stoppades, och nu utreds hela sju fall av olovlig övningskörning, rapporterar TT.

Enligt en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, som kom i augusti i år, ökar antalet olagliga körskolor. Detta trots att antalet handledartillstånd per person har begränsats. Denna typ av verksamhet bryter mot lagen och tränger ut aktörer som gör rätt för sig. På sikt äventyrar den också säkerheten i trafiken.

Annons

Rapporten kunde berätta att delar av den svarta verksamheten möjliggjort för elever att fuska till sig godkänt på teoriprovet, genom att bära öronsnäcka och kamera. I vissa fall har man till och med kunnat köpa sig ett förfalskat intyg för en riskutbildning. Verksamheten handlar alltså inte bara om övningskörning utan tillstånd – den sträcker sig vidare till ännu mer trafikfarlig och olaglig verksamhet.

Tillslaget under onsdagen är därför mycket välkommet – men det krävs mer än så. Att övningsköra utan tillstånd kan verka oskyldigt, men denna verksamhet göder sig på trafikfara, när de åter unga människor fuska sig till ett körkort. Att verksamheten på senare år har ökat är beklämmande, för det betyder också att det finns en ökande efterfråga.

Att fuska är fel, som de allra flesta vet. ändå förekommer det. Detta har märkts inte minst i debatten om fusk på högskoleprovet. I fallet med körskolor är det dock allvarligare än så – här är fusket fel, men också farligt.

Sverige har, relativt andra länder, höga krav för att ta körkort. Det krävs vana och kunskap innan man släpps ut i trafiken. Detta är avgörande för allas säkerhet på vägarna, och något vi ska värna och vara stolta över.

Olikt ordspråket är det inte bara att tuta och köra. Samhället däremot behöver tuta högt åt de som ägnar sig åt olovlig övningskörning.

BT
Annons
Annons
Annons
Annons