Annons

Mikael Hermansson: Nationell bussbiljett har en (liten) skuggsida

Det händer, men det händer inte särskilt ofta. Att behöva åka kollektiv i Smygehuk och Haparanda på samma biljett får nog betraktas som en något synnerligen exklusivt. Men det finns närmare resor där det kan vara relevant.
Mikael HermanssonSkicka e-post
Publicerad 12 augusti 2019
Mikael Hermansson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Ett land, en biljett?
Ett land, en biljett?Foto: Björn Larsson Ask/TT

Det faktum att regeringen nu tillsätter en utredning om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i Sverige får ändå sägas vara välkommet. Att sådana kommunövergripande system redan finns, bland annat inom Västra Götalandsregionen, spelar mindre roll. Om det inte innebär stora investeringar i gemensamma biljettsystem, som i sin tur kräver oändliga upphandlingar, är det säkert värt att överväga ett sådant system.

Det ligger i sakens natur att nationell samordning också innebär att sådant som lokala undantag kan komma att ifrågasättas. Det ingår nämligen i utredarens uppdrag att ”beskriva det statliga åtagandets omfattning avseende lokal, regional, nationell och internationell kollektivtrafik”. Rimligen är den skrivningen en indikation på att det i skuggan av frågan om ett nationellt biljettsystem finns något mer, större och som inte nödvändigtvis är till fördel på lokalplanet.

Annons

Även en liten utredning kan ge stora problem. Det finns all anledning att följa utredningen på nära håll.

Annons
Annons
Annons
Annons