Nationell bussbiljett har en (liten) skuggsida

Ledare ,
Ett land, en biljett?
Foto: Björn Larsson Ask/TT
Ett land, en biljett?

Det händer, men det händer inte särskilt ofta. Att behöva åka kollektiv i Smygehuk och Haparanda på samma biljett får nog betraktas som en något synnerligen exklusivt. Men det finns närmare resor där det kan vara relevant.

Det faktum att regeringen nu tillsätter en utredning om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i Sverige får ändå sägas vara välkommet. Att sådana kommunövergripande system redan finns, bland annat inom Västra Götalandsregionen, spelar mindre roll. Om det inte innebär stora investeringar i gemensamma biljettsystem, som i sin tur kräver oändliga upphandlingar, är det säkert värt att överväga ett sådant system.

Det ligger i sakens natur att nationell samordning också innebär att sådant som lokala undantag kan komma att ifrågasättas. Det ingår nämligen i utredarens uppdrag att ”beskriva det statliga åtagandets omfattning avseende lokal, regional, nationell och internationell kollektivtrafik”. Rimligen är den skrivningen en indikation på att det i skuggan av frågan om ett nationellt biljettsystem finns något mer, större och som inte nödvändigtvis är till fördel på lokalplanet.

Även en liten utredning kan ge stora problem. Det finns all anledning att följa utredningen på nära håll.

 

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.