Näslund: Volvo vågar - och HG Wessberg vågar flytta till Ulricehamn

Ledare ,
Sverigeförhandlaren HG Wessberg flyttar till - Ulricehamn! Här en bild från handslaget med Ulf Olsson (S) i Borås för ett år sedan.
Foto:

Volvo bangar inte. HG Wessberg bangar inte. Tänker Stefan Löfven och Anna Kinberg Batra banga?

Artikeln publicerades 5 juli 2017.

Volvos icke-bangande handlar givetvis om onsdagens globalt mycket uppmärksammade besked om att det kinaägda bilföretaget med huvudkontor i Göteborg blir det första i världen som sätter en tidpunkt när man upphör att lansera nya modeller med bensin- eller dieselmotorer.

Från 2019 nylanseras enbart rena elbilar eller hybrider (bortsett från att ”gamla” modeller fortsätter att rulla ut från bandet med motorer för fossila bränseln ”så länge de efterfrågas”).

Elbilstrenden är snart sagt alla tillverkare inne på, och att först på marknaden lansera ett teknikskifte är givetvis inte minst en marknadsföringsåtgärd. Men det skickar ändå en viktig signal till alla vi konsumenters planering inför ett byte, till alla kommuners planering av ladd-infrastruktur, till alla bensinmackars framtidsplaner (vilka de nu ska bli).

Det händer saker. Det skapar en upplevelse av framtidstro.

HG Wessbergs icke-bangande sker på två plan:

1. Han, och kollegan som Sverigeförhandlare Catharina Håkansson Boman, dristade sig på onsdagen i Almedalen, i presentationen av förslaget till h u r höghastighetsjärnvägen bör byggas ut, ta till skamgreppet/sanningssägandet – välj själv – om vad som sannolikt händer om staten i n t e lånar upp miljarderna som krävs via riksgälden, utan fortsätter på angivet smalspår, att betala år för år via ordinarie budget.

Sverigeförhandlarna har tittat på vad regeringen avser att årligen satsa i den nationella planen fram till år 2029, vilket är runt fem miljarder. ”Detta resonemang landar i att utbyggnaden Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö, med anslagsfinansiering, kan vara klar tidigast 2064, men sannolikt senare”, skriver de. Att jämföra med årtalet 2035 som hittills gällt när såväl Fredrik Reinfeldt som Stefan Löfven talat om supertåget.

År 2064..? Nej, det borde vara en siffra som inte ens finansmagister Magdalena Andersson (S) kan se sig i spegeln med. Och Moderaterna, som i höstas kastade sig på nödbromsen, har ännu chansen att rädda bilden av sig själv som ett framtidsparti.

2. Att Sverigeförhandlingen skriver till regeringen att o m utbyggnaden, likväl ska ske etappvis är det vettigast att börja med hela sträckan Stockholm-Göteborg är väntat för den som läst Trafikverkets resandeprognoser.

Nedbrutet i delar vill man, efter Ostlänken till Linköping, ta bygget vidare till Jönköping. I nästa steg pekar de ut Göteborg-Borås. Det bör ses som en självklarhet, även för de skåningar som hoppats på annat.

Nu återstår för politiken att komma till sans. Faran ligger i att S & M i en valrörelse, där välfärden skriker efter pengar, lutar mot den gamla ”sanningen” att nya järnvägar inte vinner många röster. Den synen leder 2017 fel. Det handlar inte om ett järnvägsbygge. Det handlar om att ta Sverige in i framtiden, det handlar om bostäder, det handlar om jobb.

Nej, icke-bangandet från Sverigeförhandlare HG Wessberg är mer av det personliga slaget. Till hösten ämnar 65-åringen, född och uppvuxen i Göteborg men sedan länge bosatt i Stockholm, flytta till en gård i – Ulricehamn.

Samma Ulricehamn som – hittills – fått nobben av Sverigeförhandlingen i kampen om en station längs höghastighetsjärnvägen...