Näslund: Varning på stan – barnen i Hunghult förtjänar ett svar

Ledarkrönika Artikeln publicerades
Blir det inte skolskjuts får det väl bli cykel..?! Här rullar barnen i Östra Hunghult fram. Borås stad bör snarast klara ut om det inte går att ordna skolskjuts till den klart närmaste skolan, den i Olsfors.
Foto: Olivia Schell
Blir det inte skolskjuts får det väl bli cykel..?! Här rullar barnen i Östra Hunghult fram. Borås stad bör snarast klara ut om det inte går att ordna skolskjuts till den klart närmaste skolan, den i Olsfors.

Här stormar barnen i Östra Hunghult fram. De är en bild av periferins växande betydelse. Men tyvärr lika mycket över en skämmigt långsam byråkrati och avsaknad av bollkänsla inom Borås stad.

Två veckor kvar till valet och staden är nedlusad med valaffischer. Löftena och ambitionerna om livet i centrum haglar. När Borås växer historiskt snabbt hamnar kommunens landsbygd lätt i politisk skugga. Enkel matematik, det är inte i skogen rösterna bor.

Men just eftersom Borås växer så påtagligt borde det vara ett strategiskt intresse att o c k s å bejaka livet på landet. Här signalerar partierna, som alltid, olika intressen. Moderaterna talar om att ”ta tillvara på växtkraften i hela Borås, såväl i staden som på landsbygden”. Socialdemokraterna skriver inget specifikt om möjligheterna att leva på landsbygden, men ändå att ”det ska också finnas rikt med möjligheter för barnfamiljer att finna en lämplig bostad. Viktigt är också att bostäderna omges av (...) miljöer som skapar trygghet och hemkänsla.”

Som i Östra Hunghult.

För ledarsidans trognare läsare är kanske historien och barnen i den lilla byn norr om Seglora kanske bekant. Deras kamp för skolskjuts till Olsfors – dit eleverna alltid åkte innan Bollebygd blev egen kommun – skrev vi om vid skolstarten för två år sedan.

Rena Bullerbykänslan mötte oss, med fritt spankulerande hönor, betande kossor – och en hel drös med ungar. En levande glesbygd.

Skolskjutsfrågan handlar om ett tiotal barn. Förutom frågan om de alls ska kunna få skolskjuts till Olsfors vore det på sin plats att kommunen lämnar svar på familjernas ansökningar.
Foto: Olivia Schell
Skolskjutsfrågan handlar om ett tiotal barn. Förutom frågan om de alls ska kunna få skolskjuts till Olsfors vore det på sin plats att kommunen lämnar svar på familjernas ansökningar.

Då hade familjerna tvingats vänta i fyra månader på besked om skolskjutsar. Inte ens när det var dags för upprop visste man vad som gällde. Från kommunen kom märkliga försök till ursäkter.

Tvisten om skolskjutsen för barnen där har pågått under i vart fall de fem senaste åren.

Efter att kommunen stridit i förvaltningsdomstolarna och vunnit ändrade den sig inför hösten 2016-våren 2017 och stod för skolskjutsen, då barnen fått prövningstillstånd i högre rätt, men i fjol backade man och sa åter nej med hänvisning till att det skulle bli för dyrt; ett nytt entreprenadavtal ändrade kalkylen ”radikalt”, uppgav kommunen.

För göra en lång historia kort, lyckades Borås stad vinna i rätten genom att domstolen sa att det ankom på föräldrarna att bevisa att det inte skulle bli dyrare att köra barnen de sju kilometrarna till Olsfors i grannkommunen, än 16 kilometer till Svaneholm i hemkommunen. Borås stad hävdade i förvaltningsrätten att alla resor till/från Svaneholm kunde göras utan merkostnad. Föräldrarna ansåg sig inför kammarrätten kunna visa att resor till Olsfors tvärtom skulle bli billigare, men den frågan tog aldrig domstolen ställning till av procedurskäl.

Helt utan partipolitiskt intresse har Östra Hunghult inte varit. Centerpartiets företrädare, som ju brukar bära landsbygdsfanan högt, skrev träffande i en debattartikel i BT för ett år sedan: ”Varför fanns inte skolskjutsen som beviljades förra läsåret med i tekniska nämndens upphandlingsunderlag till den nuvarande upphandlingen? Det är för oss ofattbart. Har familjerna i ett område under ett år fått skolskjuts borde de rimligtvis även fortsättningsvis få det.”

Det som hänt sedan dess är en aning komplicerat, men vi gör ett försök:

Om ett barn vill gå i en annan skola än den som ligger närmast – dit kommunen erbjuder skolskjuts – ska man utgå från den sträcka som eleven är berättigad till. Nu, när Borås stad genomfört den obligatoriska skolvalet för barnen som börjar i förskoleklass respektive årskurs sju, ansökte två familjer i Östra Hunghult om Sandgärdskolan i Sandared, och där erbjöds de också plats.

Samtidigt frågade en av de drivande föräldrarna, Olivia Schell, även Bollebygds kommun om möjligheterna att låta sin sexåring att gå i skolan i Olsfors där fyra andra barn, bland dem syskon, från byn redan går, och trivs. Bollebygd gav klartecken.

Årskurs 7-eleven har nu börjat på högstadiet i Sandared och alltså fått skolskjuts dit.

Med hänvisning till avståndet från Östra Hunghult till Svaneholm, där Borås stad alltså tidigare placerat byns barn, har kommunen medgivit skolskjuts på en sträcka av 16 kilometer.

I dag går en skoltaxi från byn till Viskafors, eftersom ett barn går i den skolan. Men alltså även en skoltaxi till Sandared, 13 kilometer bort. På vägen från byn till Sandared passerar skoltaxin Örelundskolan i Olsfors.

Då tänkte sig familjerna i Östra Hunghult att det kanske inte vore orimligt att den skolskjutsen stannar till vid Olsfors och släpper av barnen där. I en prejudicerande dom från Växjö har slagits fast att en kommun inte kan neka en ansökan om skolskjuts på en del av en redan beviljad resväg.

Men uppenbarligen ser Borås stad ändå något problem. Vi skriver ”uppenbarligen”, eftersom de ett halvt år gamla ansökningarna ännu inte besvarats.

På hemsidan utlovas dock att ”handläggningstiden för ansökning av skolskjuts och skolbusskort är upp till fyra veckor”. Där framgår även att ”beslut och hur eleven ska resa till och från skolan skickas ut till respektive elev i god tid innan skolstart.”

Att svar på ansökan ännu en gång dröjer extremt lång tid efter att kommunen tidigare år fått skämmas för senfärdigheten, är inget annat än pinsamt. En uppriktig ursäkt fortare än kvickt är på sin plats.

”Nu behöver vi en dialog. Kan samtliga syskon få plats i Sandared eller kan skolskjutsen köra till Olsfors? Kan vi få ett besked på vår ansökan?”, säger en lätt uppgiven Olivia Schell till ledarsidan.

Härmed är varning utfärdad: Denna fråga försvinner inte. Medan Östra Hunghult väntar på besked om vad som ska gälla under den termin som redan inletts tillkommer nya barn. Just nu finns sex småttingar där i byn som inte nått skolåldern.

Vi begriper att kommunens administratörer i ofta knepiga frågor som den om skolskjuts inte kan hänvisa till argument som sunt förnuft. Men lyckligtvis innehåller det nyss uppdaterade regelverket en utväg för pragmatiske: ”Om (...) eller att andra omständigheter föreligger, ska kommunen i de fall då det kan ske utan organisatoriska- eller ekonomiska svårigheter även anordna kostnadsfri skolskjuts i dessa fall.”

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.