Murguz: Nytänk behövs i klädbranschen

Ledare Artikeln publicerades
Kan uthyrning av kläder vara svaret på klädbranschens utmaningar?
Foto: /TT
Kan uthyrning av kläder vara svaret på klädbranschens utmaningar?

Kläder är ett sätt att uttrycka sig själv. Med hjälp av vår stil gör vi markeringar om vilka vi är och vill vara. Men denna identitetsmarkör kostar oss pengar och förstör klimatet. Kan delningsekonomins fördelar vara lösningen på klädbranschens svårlösta ekvation?

Varför äga när man kan hyra? Delningsekonomin har fått många nog att tänka ett varv extra kring frågan. Ta bilbranschen som exempel där leasingmöjligheter utmanat föreställningen om bilen som ägodel och där allt fler hakar på trenden att hyra en bil under en viss period i stället för att äga den.

Precis som bilen är inte heller de kläder vi sätter på oss varje morgon någon klimatvän. En rapport från Stiftelsen för miljöstrategisk forskning (Mistra) från juni i år visade att 80 procent av klimatutsläppen sker vid klädtillverkningen. Och som om det inte vore nog med det kännetecknas konsumtionen av kläder av en slit- och släng-kultur där vi slänger mer kläder än vi använder.

Den genomsnittlige svensken slänger årligen åtta kilo gamla kläder och textiler. Därtill finns det säkerligen mängder med plagg som blir liggandes i garderoben för att de inte används i tillräckligt stor utsträckning, eller plagg som vi egentligen inte behöver men som vi har köpt ändå. Hade det inte då varit bättre om dessa plagg i stället hade gått att låna under en tidsbegränsad period?

H&M ska testa konceptet genom att öppna en uthyrningsbutik i Stockholm, och som BT:s näringslivssida 7HA kunde berätta om i förra veckan satsar även en rad Boråsföretag, bland annat Ellos, på uthyrning av kläder. Gina Tricot hade en provperiod tidigare i år och upplevde att det fanns potential för kläduthyrning. Men Marcus Gianneschi, lektor i företagsekonomi vid Högskolan i Borås, är skeptisk. Inte minst på grund av att kläder är så pass tätt sammanflätat med människors identitet och vardag.

Är det något uthyrningstrenden lyckats med så är det att utmana våra föreställningar om vad som behöver ägas och vad som kan lånas. Bilar kan för många också vara ett sätt att uttrycka sin identitet, men det har inte hindrat leasingmöjligheterna från att slå igenom. För den som behöver en finare utstyrsel för en enstaka tillställning är uthyrning av kläder en fantastisk möjlighet. Likaså för den som impulsköper plagg som slutar upp med att de blir liggandes i garderoben. Och plånboken och klimatet tackar.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.