Anela Murguz: Lär inte barn att böcker är tråkiga
Paradoxalt nog sjunker högläsningen när vi har som mest tid över, enligt en undersökning som gjorts på uppdrag av stiftelsen LegiLexi som vill främja läsningen bland barn. Förvisso visar undersökningen att fler föräldrar läser för sina barn. Närmre hälften av föräldrarna till barn i åldern 0-9 år läser högt för sina barn dagligen. År 2012 var motsvarande siffra en tredjedel. Men i förhållande till hur det sett ut historiskt är det fortfarande alldeles för lite tid som går åt läsning.
Många föräldrar uppger att de tycker det är viktigt att läsa för sina barn. Däremot är det på grund av tidsbrist svårt att läsa i den utsträckning man önskar. Men trots det är den dagliga högläsningen som mest frekvent då människor normalt sett har som minst tid - nämligen på vardagar. Under helgerna, och särskilt under semestertider, sjunker läsningen, och avtar ju äldre barnen blir.
Genom att främst läsa för barnen på vardagar riskerar det att befästa bilden av läsning som ett måste, när det i själva verket är något avkopplande. Att det blir allt vanligare för föräldrar att ta hjälp av surfplattor och mobiltelefoner som en sista räddning när barnet har svårt för att sitta still gör inte saken bättre. Barn behöver bekanta sig med föreställningen av fysiska böcker som ett alternativ till mobiltelefoner, surfplattor och TV-tittande.
Dessutom är läsning i många avseenden bättre då skärmtid påverkar vårt mående negativ, bland annat då de ständiga notiserna gör det svårt att koncentrera sig. Med läsning av böcker förbättras inte bara koncentrationsförmågan. Det gör även ordförrådet, minnet och kreativiteten, för att nämna några exempel. Dessutom skapar barnet en gemenskap med såväl den som berättar berättelsen som berättelsen i sig.
Framförallt har läsning en stressreducerande effekt, vilket är särskilt eftersträvansvärt under semestertider. Kanske är det därför i första hand de vuxna som behöver lägga ifrån sig mobilen, stänga av ljudboken och ta fram en vanlig bok för att läsa.