Annons

Amanda Broberg: Mer av jobb på sociala medier kan öka stressen

På bara två år har andelen svenskar som sköter jobbkommunikation via sociala medier gått upp med 10 procent.
Amanda BrobergSkicka e-post
Ledarkrönika • Publicerad 13 januari 2019
Amanda Broberg
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Linkedin är en social kanal som används för att knyta professionella kontakter. En undersökning visas att allt mer av kommunikationen på jobbet sköts via sociala medier.
Linkedin är en social kanal som används för att knyta professionella kontakter. En undersökning visas att allt mer av kommunikationen på jobbet sköts via sociala medier.Foto: Eric Risberg

I dag kommunicerar hela en fjärdedel med sina kollegor via sociala medier. Detta visar en stor arbetslivsundersökning från Manpower Work life. Många arbetsgivare ser utvecklingen som positiv. Det ökade engagemanget för jobbet i sociala medier gör att medarbetarna kan agera som ambassadörer för sin arbetsgivare.

Men frågan är om utvecklingen är entydigt positiv? Sociala medier har kommit att bli en viktig del av att bygga sin identitet på nätet, och blir ens arbete en stor del av detta riskerar också jobbet att bli ständigt närvarande. I längden kan det leda till att man får svårare att göra avgränsningar mellan arbetstid och ledig tid.

I tider där allt fler upplever stress på jobbet och i vardagen, kan en utveckling där ens arbete också blir en del av det ständigt uppkopplade livet vara allt annat än hälsosam.

Annons
Annons
Annons
Annons