Låt Voi rulla i Borås

Ledare Artikeln publicerades
En man använder en eldriven sparkcykel från det svenska märket Voi. Lånas och betalas med hjälp av en app i telefonen.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
En man använder en eldriven sparkcykel från det svenska märket Voi. Lånas och betalas med hjälp av en app i telefonen.

Att det sker olyckor och annat otäckt med eldrivna sparkcyklar är inte ett övertygande argument för att elsparkcyklar inte borde få etableras i Borås.

Sveriges storstäder kryllar av elsparkcyklar. På bara några månader har flera aktörer etablerat sig i Stockholm, Göteborg och Malmö, men även i mindre städer som Helsingborg och Visby. Den mest kända aktören är företaget Voi som på bara några månader gått från att vara totalt okänd för allmänheten till att vara på allas läppar.

Under fredagen kunde P4 Sjuhärad berätta att Voi nu vill etablera sig i Borås. Det är glädjande med tanke på att elsparkcyklarna fyller en viktig funktion, inte minst i städer där trafikframkomligheten påverkas av stockningar och köer. Men tekniska nämndens ordförande Jan Idehed (C) är skeptisk och menar att elsparkcyklarnas framväxt är en ”otäck utveckling” som han inte vill vara med och bidra till. Bland annat för att det finns risk för olyckor.

Det var i maj i år som en man dog i en olycka med elsparkcykel han hyrt i Helsingborg. Men det har även förekommit mindre olyckor. Hela 52 skadade på ett halvår, enligt statistik från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), vilket är en markant ökning jämfört med tidigare år.

Men olyckorna har ökat eftersom fenomenet med eldrivna elsparkcyklar är förhållandevis nytt. Dessutom är elsparkcyklarna, på både gott och ont, lättillgängliga för vem som helst att hyra. Det kommer därför att ligga några sparkcyklar slängda på marken, vilket påverkar inte minst synskadade negativt, och det kommer alltid ske uthyrningar av personer som på grund av ålder eller berusningsgrad inte borde köra dem.

Är det inte så med alla färdmedel? Det går minst lika bra att vara lika oförsiktig med en cykel eller en bil. Det är inte själva färdmedlet som utgör risk för olycka - det är föraren.

Den som av olika skäl har svårt att ta sig runt kan med dessa färdmedel ta sig fram enklare. Men med elsparkcyklar blir det ännu lättare.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.