Annons

Stefan Eklund: Journalistik är inte politik

Att påstå att nyhetsjournalister drivs av politisk ideologi i sitt vardagliga arbete är orimligt.
Stefan EklundSkicka e-post
Borås • Publicerad 9 juni 2019
Stefan Eklund
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Statsminister Stefan Löfven (S) intervjuas av journalister. Det där med ideologiskt vänsterdriven nyhetsjournalistik kan vi lugnt lägga åt sidan, menar BT:s chefredaktör Stefan Eklund.
Statsminister Stefan Löfven (S) intervjuas av journalister. Det där med ideologiskt vänsterdriven nyhetsjournalistik kan vi lugnt lägga åt sidan, menar BT:s chefredaktör Stefan Eklund.Foto: Naina Helen Jåma/TT

Svenskarna litar på sina nyhetsmedier. Det visade Göteborgs stora SOM-undersökning som nyligen presenterades. 81 procent har mycket eller ganska stort förtroende för svenska nyhetsmedier. Men medieforskaren Ulrika Andersson utfärdar också en stormvarning – under ytan ökar polariseringen i medieförtroendet på samma sätt som den ökar i samhället i stort.

Ulrika Andersson: ”Det är den partipolitiska kopplingen som har störst effekt här, och den tycks bli allt viktigare. Förtroendet för medier sjunker ju längre ut på högerkanten som man har sina partisympatier. Allra lägst förtroende hittar vi bland Sverigedemokraternas sympatisörer, där drygt 30 procent har förtroende för radio och tv och bara 15 procent för dagspressen.”

Annons

Det här märks i retoriken. Talet om media som ”vänstervridet” har fått ny fart den senaste tiden. Sverigedemokraterna eldar på förstås, föraktet för de traditionella medierna är en del av deras ideologi. Och i takt med att SD ökar i popularitet så ökar också misstroendet mot medierna.

Som Malin Ekman konstaterade i SvD i veckan så sker ofta en olycklig sammanblandning mellan journalistik och vänsterideologi. Hon skrev: ”Att vi journalister undersöker oegentligheter, maktmissbruk och vidlyftigheter i näringslivet och politiken betyder inte att vi har ideologiska motiv.”

Men att de misstankarna finns märker jag ofta i min roll som chefredaktör. Varje månad får jag en rapport om våra avslutade abonnemang (de är inte så många, var lugn…). Då ställs bland annat frågan om varför man inte längre vill prenumerera på BT. I alla år har svaren nästan uteslutande varit att man inte haft tid eller inte har råd. Men det senaste året har en ny typ av svar blivit allt vanligare; att man inte litar på BT längre, att vi inte berättar hela sanningen, att vi har en dold agenda, att vi är alldeles ”för vänster”. Därför avslutar man prenumerationen på BT.

Men det där är felaktiga anklagelser. Nej, jag menar inte att tidningar och journalister per definition är ofelbara. Vi gör våra misstag. Men att påstå att nyhetsjournalister drivs av politisk ideologi i sitt vardagliga arbete är att underkänna en professionell yrkeskår och dess etiska regler.

Det orimliga i detta ströks under av en annan stor undersökning som Göteborgs universitet presenterade i april. Professorerna Jesper Strömbäck och Bengt Johansson har gått igenom 1 645 artiklar och inslag i de stora rikstäckande medierna under de sista fyra veckorna av valrörelsen 2018 och inte funnit några tecken på partiskhet. Man fann dessutom att Alliansen (minns ni den …?) fick en mer positiv behandling än de andra partierna. Minst positivt skildrades SD och Socialdemokraterna, men det berodde till största delen på att de partierna var de som utsattes för mest kritik från andra partier.

Så det där med ideologiskt vänsterdriven nyhetsjournalistik kan vi lugnt lägga åt sidan.

Däremot bör vi i medierna fundera på en annan av undersökningens slutsatser – att det är vanligare att medierna berättar om det politiska spelet mellan partierna snarare än om sakfrågor och partiernas syn på olika samhällsproblem.

Och det är nog så att journalister – mig själv inkluderad – är mer intresserade av partiernas taktiska spel än vad medborgarna i allmänhet är. Enligt Jesper Strömbäck är detta problematiskt eftersom tidigare forskning visar, med Strömbäcks ord, ”att det leder till ett minskat politiskt intresse och minskat förtroende för såväl politiker som medier.”

Det ligger i linje med vad vi på BT har lärt oss om de yngre läsarna i forskningsprojektet Beta Borås det senaste året. De är inte roade av journalisters analyser av partiers och politikers taktiska spel. De vill ha samhällsfrågorna belysta och förklarade.

Så här har vi en läxa att göra om vi ska förbli relevanta för kommande generationer mediekonsumenter.

Annons
Annons
Annons
Annons