Johansson: Poserande trumfar konsekvensanalys i glasskampen

Gästkrönika Artikeln publicerades
Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt fick många likes – och dislikes – när han valde att låta sig fotograferas på Instagram med en burk Ben & Jerry's-glass.
Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt fick många likes – och dislikes – när han valde att låta sig fotograferas på Instagram med en burk Ben & Jerry's-glass.

Bojkott och kampanjaktivism brukade vara vänsterns paradgren. Glasskampen kring Ben & Jerry's politiska utspel visar intressanta förskjutningar i den svenska offentligheten.

 

MUDI-MUMS-guiden (förkortning för Mat Utan Djurindustri – Mat Utan Multinationella Storföretag) är en lista som tagits fram av miljöorganisationen Jordens Vänner.

Den tipsar om företag och produkter som miljömedvetna vänstermänniskor förväntas bojkotta i kampen för en bättre värld. Bland de multinationella företag som guiden uppmanar anhängarna att bojkotta finns givetvis vänsterns klassiska hatobjekt som McDonalds, Nestlé och Unilever, en av världens största livsmedelstillverkare.

Det var därför en smula uppseendeväckande när Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt i förra veckan poserade på Instagram med en burk Ben & Jerry's-glass, som markering till stöd för företagets ställningstagande för den hårt kritiserade så kallade afghanlagen, som bland annat sågats av Lagrådet. Sjöstedt var inte ensam om att marknadsföra den amerikanska glassen efter det politiska utspelet. En lång rad opinionsbildare på vänsterkanten skyndade ut och köpte de runda kartongerna för att kunna visa sitt engagemang i sociala medier.

Även den andra sidan i konflikten drog sitt strå till stacken, som den sverigedemokratiske riksdagsledamoten Sven-Olof Sällström som uppmanade till bojkott av företagets produkter. Sällström gick även ett steg längre och tänkte i konsekvensens namn, helt i MUDI-MUMS-guidens anda, även bojkotta Unilevers övriga varumärken.

Privata företag är givetvis fria att göra vilka politiska utspel de vill, liksom konsumenter är fria att stödköpa eller bojkotta företagens produkter och tjänster. Episoden belyser dock några återkommande tendenser i vår samtid.

För det första speglar den det politiska vänsteretablissemangets benägenhet att prioritera poserande i sociala medier och symbolpolitik framför principiellt grundad vänsterpolitik. Bara därför kan ett politiskt korrekt utspel från ett multinationellt företag trumfa det principiella motståndet mot livsmedelsjättarnas dominans.

För det andra är utspelet från Ben & Jerry's kommunikationsavdelning ännu ett exempel på hur den radikala aktivismen flyttat in i PR- och kommunikationsbranschen. Den ”långa marschen genom institutionerna” som anträddes för fyrtio år sedan och syftade till att göra samhällets institutioner till plattformar för politisk aktivism från vänster har nu letat sig till näringslivet.

Såväl offentlig som privat sektor anlitar nu de till konsulter förklädda aktivisterna för att plocka poäng i mediesfären. Ibland blir det mindre lyckat, som när någon aktivistisk konsult övertygade Audis kommunikationsavdelning att det var en bra idé att använda konstnären och vänsterprofilen Kakan Hermansson i sin reklam, något som inte gick hem i företagets målgrupp.

För det tredje visar de upprörda reaktionerna på Ben & Jerry's utspel att delar av den nya högern och Sverigedemokraterna är minst lika ömhudade som de alltid beskyllt vänstersidan för att vara. Till råga på allt lägger de sig till med samma strategier som den gamla vänstern, bojkott och kampanjande.

Allt medan Unilevers ägare skrattar hela vägen till banken.

Om skribenten

Lars Anders Johansson

Johansson är författare och musiker. Han verkar som redaktör vid liberala tankesmedjan Timbro.

Visa mer...