JC:s konkurs – ett stresstest för alla klädkedjor

Kortledare Artikeln publicerades
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Om man vill ha ett brett utbud av jeans får man nu handla det någon annanstans än på JC. Detta efter att klädkedjan ansökte om konkurs på torsdagen.

Tidigare i veckan avbröt klädkedjan till företagsrekonstruktion. Enligt konkursansökan har klädbolaget ett trettiotal butiker runt om i Sverige och 250 anställda, som i samband med konkursen sägs upp.

Att JC går omkull kan sannolikt ses med bakgrund av den ökande näthandeln. I dag shoppar allt fler sina kläder på internet, enligt bland annat branschorganisationen Svensk digital handel. Den klassiska klädkedjan Hennes & Mauritz än ett bolag som haft svårt att anpassa sig till utvecklingen. När allt fler letar kläder på internet kommer företagen som är uppbyggda kring fysiska butiker att ta stryk. När näthandeln nu fortsätter växa är det ett stresstest för flera företag - inte bara klädkedjor.

JC hade uppenbarligen svårt att mäkta med i utvecklingen. Huruvida de blir de första i en trend av klädkedjor som går en liknande väg återstår att se.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.