Annons

Amanda Broberg: Influencers - Snygga brudar i lyxförpackning?

Så kallade influencers som tjänar pengar på sina sociala medier beskrivs som samtidens banbrytande entreprenörer och makthavare. Men vad är egentligen skillnaden på en influencer och en fotomodell?
Amanda BrobergSkicka e-post
Ledarkrönika • Publicerad 1 februari 2019
Amanda Broberg
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Alice Stenlöf och Bianca Ingrosso, kända influencers, vinner Årets podcast Guldtubengalan.
Alice Stenlöf och Bianca Ingrosso, kända influencers, vinner Årets podcast Guldtubengalan.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Nyligen utsågs Isabella Löwengrip, mer känd som Blondinbella, till näringslivet mäktigaste kvinna. Exempel på vad hennes företag sysslar med: moderiktiga innetofflor, skönhetsprodukter och scarfar som man ska ha i håret. Det är svårt att undgå, både när man tittar på hennes sociala kanaler och på hennes företag att det handlar om en sak; Utseende, och hur ens utseende kan bli lite bättre.

En annan känd influencer är Bianca Ingrosso som tjänar pengar på sina sociala kanaler, och nu senast, föga förvånande, har startat ett sminkmärke. Många influencers drar in pengar på att designa kollektioner för klädföretag.

Annons

Det finns, lite raljant, två fundament i fenomenet kvinnliga influencers – utseende och rabattkoder. Genom att erbjuda rabattkoder åt sina följare uppmuntrar de till konsumtion, som huvudsakligen handlar om kläder och skönhetsprodukter. Och genom att lägga upp bilder på sig själva, sina klädval och sin make-up visar de för sina följare; så här kan du se ut, med brasklappen att du använder mina rabattkoder eller varumärkestaggar som varje plagg och ögonskugga på bilden har.

Med risk för att låta radikalfeministisk vill jag ändå säga det många tänker; kvinnliga influencers kapitaliserar på sina utseenden. Därmed befäster de bilden av att kvinnors väg till framgång är deras yttre.

Eller för att parafrasera Lill-Babs En tuff brud i lyxförpackning: Influencers är snygga tjejer som kan reklam, och som backat upp sig själva på en entreprenörspiedestal.

För vad är egentligen skillnaden mellan dagens influencers och 1950-talets främsta skådespelare och sexikon Marilyn Monroe? Eller 1990-talets fotomodeller som Naomi Campbell och Cindy Crawford? Det är alla kvinnor som genom sina utseenden tjänar pengar och når framgång.

Att sådan basal marknadslogik, som att tjäna pengar på att säga till kvinnor att de kan förbättra sitt yttre, beskrivs som en revolutionerande bransch bestående av unga kvinnor som entreprenörer och maktfaktorer är en ovärdig beskrivning, präglad av feministisk djupsömn. Att många av dessa beskriver sig själva som medvetna när de kommer till jämställdhet och miljö är visserligen lovvärt. Nu senast gick till och med 87 influencers så långt att de i en debattartikel i Aftonbladet i princip vädjade till Stefan Löfvén att upprätta en klimatdiktatur. Tyvärr blir det desto mindre trovärdigt när hela grundbulten i deras yrke går ut på att uppmuntra till de två saker som går stick i stäv med feminism och miljötänk: kvinnan som skönhetsobjekt, och onödig konsumtion.

Tills den dagen kvinnor slutar tjäna pengar på sina utseenden och metoder för att förbättra dessa, vill jag säga att influencers är inget annat än ett resultat av en urgammal kvinnoroll, där skönheten är överordnat allt.

Annons
Annons
Annons
Annons