Annons

Hierarkier för en bättre krishantering

Igår presenterade Alliansen ett paket med förslag för att förbättra krisberedskapen, som inte minst gjort sig påmind i samband med skogsbränderna som har härjat. Betoning på samordning och samverkan räcker inte, tydlig krisledning behövs också, var budskapet.
Publicerad 2 augusti 2018
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
STOCKHOLM 20180731
Alliansens partiledare på pressträffen om nya förslag för en stärkt krisberedskap och krisledningsförmåga.
Foto: TT
STOCKHOLM 20180731 Alliansens partiledare på pressträffen om nya förslag för en stärkt krisberedskap och krisledningsförmåga. Foto: TTFoto: Hossein Salmazadeh/TT

En dag efter att regeringen till sist presenterat sitt kritiserade krispaket för lantbrukarna kontrar Alliansen med tio förslag för att stärka den civila beredskapen. De borgerliga partierna visar därmed att det finns ett regeringsalternativ som vill ta ansvar på längre sikt än nästa mandatperiod. För även om sommarens skogsbränder hanterats bättre än den i Västmanland 2014 finns det fortfarande mycket som inte fungerar tillräckligt bra.

Den övergripande bristen i krishanteringen är att för mycket handlar om samverkan mellan myndigheter och andra aktörer, vilket gör att det tar för lång tid innan beslut fattas och verkställs. Därför vill Alliansen införa en tydligare hierarki i krissituationer, där regeringen till exempel kan utse en instans som ska leda arbetet och besluta om andra myndigheters resurser i arbetet. Partierna vill också inrätta ett nytt nationellt säkerhetsråd som ska leda krishanteringen. Detta ska då ligga under statsrådsberedningen så att statsministern är ytterst ansvarig.

Annons

Att krishantering görs bäst med tydliga hierarkier i stället för diffusa samordningar är självklart. Alliansens förslag behövs för att effektivisera krishanteringsarbetet. Det ska inte vara möjligt för en generaldirektör med övergripande ansvar att skylla på lokala räddningsledare i en krissituation. Först när ingen kan slingra sig ur direkt eller delegerat ansvar kommer krishanteringen att fungera tillräckligt bra.

Alliansen presenterade också särskilda förslag för att stärka krishanteringen hos bland annat räddningstjänsten och Sjöfartsverket, samt inrätta en välbehövlig nationell krisfond som inte belastar statsbudgeten då stöd behöver betalas ut. Partierna vill också införa en skyldighet för Försvarsmakten att hjälpa till vid civila kriser, samt flytta MSB och Kustbevakningen till Försvarsdepartementet för att vidga dess ansvarsområde.

Det må vara frestande att ge Försvaret, som är vant att agera snabbt och utan förvarning, utökat ansvar vid civila kriser som skogsbränder. Inte minst för att där också finns en stor vilja att hjälpa till, vilket visat sig under sommaren. Det vore dock olyckligt om vår enda myndighet med uppgift att skydda rikets territorium får se sitt uppdrag utökas ännu mer. Resurserna räcker inte på långa vägar till det redan beställda uppdraget och myndigheten kämpar ständigt för att komma i kapp. Försvaret får inte överutnyttjas bara för att andra myndigheter brister i sin krishantering.

Det militära och civila försvaret är båda viktiga för att trygga vår säkerhet, men de bör inte sammanblandas på det sätt som Alliansen föreslår. Därför finns det också en poäng i att ansvaret för krishantering ligger på de civila myndigheterna. När vi väl står i en krissituation kommer Försvaret att göra allt för att hjälpa till, men i det förebyggande arbetet gör Alliansen bäst i att förverkliga sina andra förslag.

BT
Annons
Annons
Annons
Annons