Har arbetsgivarna modet att anpassa sig till generation Z?

ALMEDALEN. Artikeln publicerades
Tung panel diskuterar Generation Z:s framtidsutsikter. Fr v Jakob Dziorek, ordförande organisationen Fler unga, Ebba Kock, ordförande för Sveriges elevkårer samt Anela Murguz, vikarierande ledarskribent i Borås Tidning.
Tung panel diskuterar Generation Z:s framtidsutsikter. Fr v Jakob Dziorek, ordförande organisationen Fler unga, Ebba Kock, ordförande för Sveriges elevkårer samt Anela Murguz, vikarierande ledarskribent i Borås Tidning.

I alla tider har det främsta syftet med arbete varit att försörja sig och sin familj. Men i dag är jobb synonymt med identitet för många unga - och det ställer helt andra krav på arbetsgivare än vad de annars är vana vid.

För Generation Z, personer födda från 1995 och framåt, handlar inte allt om lön. En rapport, framtagen av medarbetarportalen Benify, visar att var tredje person inte kan tänka sig att jobba för ett företag som är dåligt för klimatet. Vad gäller unga tjejer väljer en majoritet av dem bort arbetsgivare som inte är jämställda. Därmed blir det allt viktigare för unga arbetstagare att hitta organisationer och företag vars värderingar stämmer överens med ens egna.

Flest unga vill dessutom jobba inom vården och i skolan som i regel är offentliga arbetsgivare. Som bekant dras offentlig sektor med dåliga rykten i form av svagt ledarskap, dålig löneutveckling och sämre karriärmöjligheter, vilket rimmar illa med ungas visioner om jämställdhet. Med tanke på att det i såväl vården som i skolan finns ett enormt behov av mer personal är det därför brådskande för offentliga arbetsgivare att göra sig av med den negativa stämpeln. En bra början är att börja tänka som företag och erbjuda samma typer av förmåner. Även om trygghet står högt i kurs som den yngre generationen (de tänker redan på pensionssparandet till exempel) är det fortfarande den personliga utvecklingen som väger tyngst.

Akademiska utbildningar är inte heller trendigt. Unga föredrar att jobba sig uppåt. På så sätt får de den personliga utveckling de suktar efter. För dem väger personliga kontakter och annonser via olika sociala medier tyngre än en högskoleexamen, vilket säger något om bildningens tillstånd.

Hur kan arbetsgivare hitta denna generationen då? Det kommer bli svårt om de använder sig av klassiska jobbannonser. De yngre dissar nämligen det klassiska utskicket med cv, referenser, personligt brev och särskilt jobbportaler. Här behöver arbetsgivarna tänka om. Var får man enklast unga personers uppmärksamhet? Via sociala medier så klart. Det innebär att såväl offentliga som privata organisationer behöver bli bättre på att synas i dessa kanaler och framförallt bli bättre på att kommunicera arbetsplatsens värderingar utåt.

Det är således uppenbart att digitaliseringen påverkat preferenserna hos den generation som inte växt upp i en värld utan internet. Jobb är inte längre en fråga om försörjning. I stället kommer det att fungera som ett uttryck sin identitet. Arbete är därmed inte ett måste, utan är i allra högsta grad en hobby som yngre arbetstagare kan lämna och ta beroende på huruvida de känner att det utvecklar dem. Arbetsgivaren behöver därför vänja sig vid det faktum att kommande medarbetare kommer bli betydligt mer rörliga, och därmed också mindre lojala än vad tidigare generationer varit. Det där med att jobba i flera decennier inom ett och samma yrke är nog ett minne blott.

Så kommer framtidens arbetsmarknad att se ut. Den stora frågan är därför om arbetsgivare är modiga nog att anpassa sig.

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.