Guteland: Jag vill vara en röst för barn och bin

Mitt Europa Artikeln publicerades
Barn och bin – ingen dum politisk kombination.
Foto: Lars Pehrson/TT
Barn och bin – ingen dum politisk kombination.

EU-valet är över för denna gång, men arbetet för oss folkvalda startar nu. Det blev en viktig valrörelse tycker jag.

Frågorna var mer relevanta för vårt arbete än de var valrörelsen 2014. Då diskuterades fortfarande ofta frågor som inte beslutas i Europaparlamentet, som exempelvis fördraget eller synen på EU-medlemskapet. Den här valrörelsen handlade till största delen om frågor där vi faktisk har reellt inflytande. Frågor som klimatfrågan, samarbete kring säkerhet och värnandet av de grundvärderingar EU vilar på.

Jag är glad att vi socialdemokrater så tydligt blev största svenska parti, behöll våra mandat och tillsammans med andra progressiva partier förhoppningsvis kan bilda majoriteter för en ambitiös klimatpolitik. Vår ambition handlar som bekant inte om att stå i valrörelser och lova guld och gröna skogar. Det handlar om att prioritera frågan både i förhållande till annat, välja att aktivt arbeta i relevanta utskott, förhandla fram bra förlag till beslut och sedan rösta klimatvänligt. Det ska bli intressant att se om de konservativa partierna förändrar sig efter valrörelsen - innan densamma valde de låga ambitioner för hur mycket EU ska sänka sina koldioxidutsläpp. Frågan är om löftena från valrörelsen var tomma ord för att verka grönare?

Själv kommer jag kämpa för att fortsatt få förhandla de tyngsta klimatlagstiftningarna. Flera ska revideras senare under mandatperioden. Dessutom ska jag pressa på så att EU:s långsiktiga klimatstrategi, den så kallade 2050-strategin, blir så ambitiös som möjligt. Men för att kunna nå de långsiktiga klimatmålen måste också EU:s koldioxidutsläpp minska mer redan till år 2030, målet måste höjas betydligt mer än dagens 40 procent. Fajten kommer bli hård, då stora medlemsländer som Tyskland och Polen håller emot.

En annan målsättning jag har är att sjöfarten ska reducera sina klimatutsläpp och att de precis som alla andra branscher måste minska utsläppen i linje med Parisavtalet. Det här är en stor uppgift, eftersom motståndet är hårt. Detta trots att utsläppen beräknas öka med upp till 250 procent till år 2050, vilket skulle göra sektorn till en av de största utsläpparna med nära 20 procent av de globala utsläppen! Sjöfarten hävdar att de befinner sig på en global marknad och att reglerna ska stiftas på en global nivå. Problemet är att sådana intentioner förhalas varje år. Min bild är därför att EU måste gå före om det ska hända något. Jag ska ny fortsätta att driva på, givetvis i samråd med sjöfarten, men det duger inte att vissa sektorer seglar under radarn för klimatlagstiftning!

Jag är förresten väldigt stolt att skriva krönika i Borås tidning. Jag lovar att vara en progressiv röst som håller er informerade om debatten och besluten i Europaparlamentet kommande år, med särskilt fokus på klimat och kemikalier. Jag kommer framförallt att vara en röst för barn och bin. De röstade inte i helgen men de påverkas mest när miljö- och klimatbesluten blir svaga.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.