Gärna en dator per skalle, men först en vässad blyertspenna

Ledarkrönika Artikeln publicerades
Bättre att skriva för hand än på dator.
Foto: /TT
Bättre att skriva för hand än på dator.

Inom skolans värld har det blivit en självklarhet att varje elev ska ha sin egen dator. Detta utan någon vidare eftertanke då digitaliseringens hinder är minst lika många som dess möjligheter.

Redan nu börjar de negativa effekterna komma upp till ytan där försämrad motorik, läsning och skrivning bland yngre är några av konsekvenserna. Men även psykiska påfrestningar i form av stress och oro är vanliga påföljder, eftersom eleverna tvingas ta större ansvar över sina studier när de i själva verket fortfarande behöver vägledning, stöttning och närvarande lärare.

En dator per skalle har mer eller mindre kommit att bli en norm i svensk skola. Något som även smittar av sig ända upp till högskolestudierna. För många studenter ses datorn som en viktig förutsättning för att klara studierna. De stora teknikbutikerna brukar årligen köra stora marknadsföringskampanjer under devisen att det är skolstart och därmed även dags att köpa en ny dator.

Med tanke på i vilken takt samhället digitaliseras, och i vilken grad den faktiskt underlättat vardagen för många, är utvecklingen i sig inte särskilt konstig. Datorn är en enorm tillgång vid inlämningar, större uppsatser och examensarbeten. Men när föreläsningssalarna domineras av datorskärmar, och inte av anteckningsblock – ja, då uppstår problem.

Jag önskar innerligt att någon redan i skolåldern talade om för mig hur mycket lättare det är att plugga om man antecknar för hand, inte minst vid lärarledda genomgångar. Att anteckna för hand förutsätter ett betydligt mer aktivt lyssnande än när man för anteckningar på datorn. Det som förmedlas bearbetas ännu en gång under tiden det skrivs ned på pappret. Att forma varje enskild bokstav gör att stoffet fastnar lättare på minnet. Och framförallt innehåller inte ett anteckningsblock lika många störningsmoment och uppmärksamhetstjuvar som en dator eller smartphone.

Med jämna mellanrum kommer vetenskapliga studier som bekräftar just detta. Att skriva för hand förbättrar minnet, inlärningsförmågan och koncentrationen. Men trots det lyser pappret och pennan med sin frånvaro – även på högskolan.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.