Fuskåkarna ska inte få glida undan

Ledare Artikeln publicerades
Låt polis och vaktbolag ta hand om de som med hot och våld vägrar betala för sin bussbiljett.
Foto: Lars-Åke Green
Låt polis och vaktbolag ta hand om de som med hot och våld vägrar betala för sin bussbiljett.

Den som med våld vägrar att betala för sin bussbiljett ska mötas med nolltolerans - inte fler incitament för fuskåkande.

Busschaufförer i Borås vittnar om hot och våld i sin vardag (BT 25/6). Det kan handla om glåpord, hot och i värsta fall fysiskt våld. Även om de flesta resenärer betalar för sig är det inte ovanligt att ungdomsgäng struntar i att ha en giltig biljett. När chauffören påpekar detta urartar det inte sällan till en konflikt. Av förklarliga skäl anger chaufförerna därför viseringen, det vill säga att det är upp till föraren att kolla om passagerarna har giltigt busskort eller inte, som det stora problemet.

I veckan startades dessutom en namninsamling bland Västtrafiks busschaufförer i Mariestad, Töreboda och Götene. Detta då även de fått nog av resenärer som är hotfulla och vägrar att betala. Samtliga vittnar om att hoten och våldet blivit allt vanligare på senare år. Men trots att det i de flesta av Västtrafiks områden (utom Göteborg) är chaufförens ansvar att kontrollera färdbevisen uppmanas de av arbetsgivaren att inte ta konflikter med resenärer ombord.

I praktiken innebär det att den som bråkar kommer komma undan med det. Vem som helst inser att ett arbetsmiljöproblem av detta slag är oacceptabelt. Men att flytta viseringen på någon annan kommer inte att lösa grundproblemet - nämligen att gränserna för våld flyttas åt en allt mer extrem riktning.

Fuskåkandet kostar Västtrafik 100 miljoner kronor årligen. Därför kommer Västtrafik framöver att storsatsa på fler biljettkontrollanter. De sker som mest i Göteborg där det råder öppen påstigning och färdbeviset således inte behöver kontrolleras av chauffören. Förutom att chaufförer slipper konfrontera fuskåkare med Göteborgs påstigningssystem kan de lättare hålla tidtabellen då på- och avstigningarna går fortare. Men trots dessa fördelar, och att det i Göteborg förekommer fler biljettkontroller, så har inte fuskåkandet minskat. Snarare har ett sådant system skapat fler incitament för att fuska.

Genom att överlåta viseringen till kontrollanter bestraffas också de många resenärer som gör rätt för sig och betalar. Varför ska de fortsätta att betala för kollektivtrafiken när de som fuskar kan komma undan lättare?

Om ett liknande påstigningssystem hade införts i Borås hade inte enbart chaufförerna jublat. Det hade även våldsamma fuskåkare haft skäl till. Med andra ord riskerar problemet att enbart förflyttas någon annanstans. Våldet måste mötas med nolltolerans och överfallslarm som prioriteras av vaktbolag och polis - inte fler biljettkontrollanter.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.