Annons

En motorväg som borde vara en våt dröm för varje miljöpartist

Är det Socialdemokraternas fångenskap hos Miljöpartiet som förklarar att regeringen inte bryr sig om att bygga motorväg mellan Ulricehamn och Jönköping, trots att Sveriges avtal med EU förutsätter det? Regeringens svar till riksrevisionen om riksväg 40 luktar ren nonchalans.
Ledare • Publicerad 3 april 2018
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Klimat- och vice statsminister Isabella Lövin, tillika språkrör i Miljöpartiet, är ute och cyklar på en elektrifierad velociped.
Klimat- och vice statsminister Isabella Lövin, tillika språkrör i Miljöpartiet, är ute och cyklar på en elektrifierad velociped.Foto: Erik Simander / TT

Ja, det är svårt att ta till något annat omdöme efter att ha läst regeringens färska svar till riksrevisionen.

Riksdagens fristående granskningsorgan riktade nämligen 15 november i fjol ovanligt skarp kritik mot att inget från regeringens eller Trafikverkets sida synes ske i frågan om att omvandla den 43 kilometer långa ”felande länken” från så kallad 2+1-väg till motorvägsstandard.

Annons

Trots att en analys från Sweco visar på en klar samhällsekonomisk vinst (nettonuvärdeskvot 0,39).

Trots att trafik -och godsmängderna om bara några år väntas korka igen vägen påtagligt.

Trots att uppgraderingen skulle förbättra trafiksäkerheten. Betänk inte minst korsningarna vid Bottnaryd och Nissastigen.

Den här kartan är ett utsnitt ur EU-organet TEN-T:s nätverk av stomvägar som medlemsländerna förbundit sig att upprätthålla med motorvägsstandard. På kartan anges att motorväg på sträckan Ulricehamn-Jönköping ”ska uppgraderas”.
Den här kartan är ett utsnitt ur EU-organet TEN-T:s nätverk av stomvägar som medlemsländerna förbundit sig att upprätthålla med motorvägsstandard. På kartan anges att motorväg på sträckan Ulricehamn-Jönköping ”ska uppgraderas”.Foto: TEN-T

Trots att Sverige som EU-medlemmar lovat att genomföra de investeringar som pekas ut i ”core network” – ”nyckelstråk” – i det så kallade TEN-T (Transeuropeiska transportnätet), mot att EU bekostar delar av bygget. På EU-kartan anges Ulricehamn-Jönköping som ”to be upgraded” (ska uppgraderas).

Så varför nämns inte denna riksväg 40-del alls i det förslag till nationell transportplan för perioden fram till år 2029 som Trafikverket i augusti i fjol skickade till regeringen, och som regeringen inom en knapp månad ska fatta beslut om? Inte heller föreslås en krona till bygget på listan över objekt som skulle kunna bli aktuella om anslaget (vilket regeringen antytt) skrivs upp med tio procent. Ja, det korta svaret är nog att regeringen inte i direktivet till Trafikverket från 2015 påminde om bristen på sträckan Ulricehamn-Jönköping.

Men ni hör ju också själva, att som regering tillsammans med Miljöpartiet 2018 föreslå ny m o t o r v ä g... kan det finnas en mer politiskt hopplös tanke? Med sådant sällskap väger överenskommelser med EU och vetskapen om att eldrivna fordon kommer att ha hunnit slå igenom när en motorväg skulle kunna stå klar, med allt vad det innebär för klimatet och bullernivåer, mycket lätt.

I riksrevisionens granskningsrapport ”Väg- och järnvägsinvesteringar i Sverige – saknas ett EU-perspektiv?” från 15 november är budskapet spetsigt: ”Enligt transportplanen kommer det inte under perioden 2018–2029 genomföras någon investering på riksväg 40 mellan Ulricehamn och Jönköping i syfte att uppfylla EU-målet om motorväg/motortrafikled. Riksrevisionen bedömer att det kan bli svårare att få undantag för denna sträckning, då den är belägen på den högtrafikerade stomnätssträckan Stockholm–Jönköping–Göteborg. Detta särskilt eftersom en åtgärdsvalsstudie (ÅVS) gjord av de berörda kommunerna visar på att en investering i högre vägstandard är samhällsekonomiskt lönsam. Enligt Riksrevisionen bör därför Trafikverket snarast inleda en ÅVS för denna sträcka.”

28 november 2016 var Ulricehamns och Jönköping egenfinansierade studie av förutsättningarna för en ombyggnad av riksväg 40 mellan städerna till motorväg färdig. Den visade på en påtaglig samhällsekonomisk vinst.
28 november 2016 var Ulricehamns och Jönköping egenfinansierade studie av förutsättningarna för en ombyggnad av riksväg 40 mellan städerna till motorväg färdig. Den visade på en påtaglig samhällsekonomisk vinst.Foto: Sweco

Man skulle kunna tänka sig att denna uppmaning fick ett tydligt svar, men i den skrivelse som regeringen lämnade till riksdagen 15 mars glider man den förbi. Visserligen ”instämmer” regeringen i att man ska ”beakta de mål och intentioner (...) som EU formulerat i TEN-T-förordningen”, men man vill även ”lyfta” att ”målen (...) till viss del är svårdefinierade...”.

Det utlovas samtidigt att ”regeringens åtgärder (...) kommer att preciseras” i nationella transportplanen, som alltså bara är veckor borta.

Men ingenting talar just nu för att det beslutet kommer att utlova ett enda spadtag på de 43 kilometrarna.

Annons

Det är inte svårt att instämma med kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamn Mattias Josefssons (S) reaktion till ledarsidan på regeringens svar.

”Det låter kort sagt inte särskilt handlingskraftigt. Inga ambitioner. Var och en som sätter sig in i frågan förstår att vi måste anpassa detta vägnät till framtiden”.

Framtiden, ja. Tänk om det så fordonsberoende Västsverige skulle kunna inviga ”den felande länken” lagom till att självkörande eldrivna lastbilar kan rulla med godset från Göteborgs hamn till industri- och logistikområdet Torsvik i Jönköping? Se där en vår dröm för varje miljöpartist.

Annons
Annons
Annons
Annons