Annons

Den som är satt i spelberoende är inte fri

Enligt siffror från Folkhälsomyndigheten är kvinnor numera i majoritet bland Sveriges spelmissbrukare.
Ledare • Publicerad 6 april 2019
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Casino Cosmopol på Kungsgatan i Stockholm. Allt fler fastnar i spelberoende, i synnerhet kvinnor.
Casino Cosmopol på Kungsgatan i Stockholm. Allt fler fastnar i spelberoende, i synnerhet kvinnor.Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Mellan 2008 och 2015 låg antalet personer med ett spelberoende på en relativt konstant nivå, enligt Folkhälsomyndighetens pågående befolkningsstudie Swedish longitudinal gambling study (Swelogs). Men med nya siffror från studien, baserade på underlag från hösten 2018 träder en annan bild fram.

Mellan 2015 och 2018 har nämligen mängden personer med ett spelberoende vuxit med 45 procent. Från dryga 30 000 personer 2015 till 45 000 personer 2018. Att spelberoendet ökar kan således inte enbart förklaras av mer spelreklam, eller att spelande blivit mer tillgängligt genom nätcasinon och gamblingsajter, en utveckling som tog fart även innan 2015.

Annons

Att siffran inte steg avsevärt mellan 2008 och 2015, men de senaste tre åren exploderat, tyder på att det kan finnas andra förklaringar. Ett annat resultat i den senaste delen av studien är att kvinnor i dag utgör majoriteten av människorna med ett spelberoende – hela 64 procent. Det är första gången sen studien drog igång 2008 som könsfördelningen lutar åt det hållet.

Spelande i verkligheten är långt ifrån lycksökande scener i Las Vegas, eller dekadenta casinomiljöer i James Bond-filmer. I dag sker det i stor utsträckning på nätet, och den grupp som spelbolagen tjänar mest pengar på är spelmissbrukare, enligt ett reportage som Kalla Fakta gjorde 2017.

Spelmissbruket leder till hög skuldsättning och en ond ekonomisk spiral som riskerar att inte bara dra ner den beroende ifråga, utan även personerna i dess omgivning. Ulla Romild, utredare vid Folkhälsomyndigheten som lett studien uppskattar exempelvis att ungefär 30 000 barn lever i familjer där minst en förälder har spelproblem.

Att kvinnor ofta jobbar inom lågavlönade yrken och dessutom är tydliga måltavlor för företag då de är starka konsumenter, blir en allt mer svårlöst ekvation. Unga tjejer får i dag budskapet att konsumtion är vägen till såväl skönhet som lycka. Att företag tjänar stora pengar på influencers säger någonting om hur framför allt kvinnliga konsumenter blir allt viktigare för företagen. Ofta handlar det om konsumtion som kan betraktas som just kvinnlig – i form av kläder, smink och skönhetsprodukter.

Att även spelbolagen riktat in sin reklam allt mer på kvinnor är därför naturligt. Det är en köpstark grupp, trots att de ofta har lägre inkomster än män. I dag finns nischade tjejcasinon. Ett billigt sätt att marknadsföra något för denna grupp – att helt enkelt sätta ordet tjej framför.Den växande spelindustrin har skapat ett spel som spelbolagen bara kan vinna, och spelmissbrukarna bara kan förlora. Och den som är spelberoende gamblar med mer än bara kapital som insats – och kommer i längden att förlora saker som är långt mer värdefulla än pengar.

Annons
Annons
Annons
Annons