Borås trumfkort: en lufttaxi

Ledare ,
En vision för Borås? Med hållplatser runt om i stan, som vid en ny centralstation vid Göta/Lusharpan? Den här ”lufttaxin”, SkyCab, har bland annat utvecklats vid Borås högskola. Värd att prata med Sverigeförhandlarna om, menar ledarsidan.
Foto:
Foto:

Vi är inte skrockfulla här på ledarsidan. Men vi noterar ändå att det är just fredagen den 13:e mars som det första mötet hålls mellan Borås Stad och Sverigeförhandlarna.

Vi föreslår att Borås möter de hårda kraven med ett motbud: ge oss en lufttaxi så kan vi snacka!

Artikeln publicerades 21 februari 2015.

Förväntningarna från delegationen från Stockholm, som har ansvar för att sy ihop finansieringen av hela Götalandsbanan och Europakorridoren Stockholm-Malmö, lär alldeles säkert bli att Borås skattebetalare ska hosta upp någon miljard eller två med (om än med 30 års avskrivningstid).

Från Borås sida deltar det politiska presidiet tillsammans med kommunchefen Svante Stomberg, ekonomichefen Christer Johansson, samhällsplaneringsbasen Bengt Himmelmann, budgetansvarige Roger Cardell och Charlotta Tornvall, strategisk samhällsplanerare. Kanske någon till.

Uppställningen vid mötet i kommunstyrelserummet om tre veckor säger något om allvaret. Staden går in i ett historiskt viktigt avgörande där allt i praktiken ska vara klart om ett år.

”Vi från Borås sida måste vara väl förberedda. När förhandlingen väl börjar kan det gå rätt snabbt”, säger kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson (S).

Ingen i stadshuset vill förstås visa sina kort redan nu. Men hur spännande Götalandsbanan än blir skulle Borås med rätt gott samvete kunna hävda att stadens anspråk inte skapar några extra kostnader.

Det kommer Sverigeförhandlarnas ledning, de båda före detta statssekreterarna H G Wessberg (hos Reinfeldt) och Catharina Håkansson Boman (hos Maud Olofsson) inte att övertygas om.

De vill i stället att Borås först fyller i en blankett, ”Nyttoanalys i Sverigeförhandlingen”.

Där listas sju olika typer av ”nyttor” av en höghastighetsbana med station i stan som Borås kan räkna hem på sikt.

Den centrala av dem är ”bostadsnytta”. Förhandlarna vill veta hur många tillkommande nya bostäder som Götalandsbanan kan generera, var och när de kan byggas och hur mycket pengar kommunen kan få in från byggarna.

För att lyckas med det här tricket ska Sverigeförhandlarna 1 juli lägga fram ett lagförslag om något de kallar värdeåterföring. Principen utgår från att värden som skapas av offentliga investeringar som kommer privata fastighetsägare till godo många år senare ska kunna återföras till det offentliga.

Men: vilken dragning och vilket stationsläge i Borås öppnar upp för mest intäkter/lägst kostnader? Nuvarande läget eller vid Göta/Lusharpan? Det beror liksom på...

Även om Borås (liksom Ulricehamn) ligger i en djup sprickdal har Borås en geografisk fördel jämfört med exempelvis Linköping. I Östergötlands residensstad har Sverigeförhandlarna begärt att Trafikverket också sätter en prislapp på att dra höghastighetsbanan norr om staden, längs med E 4:an, med ett stickspår in till en station i centrum för de tåg som även ska stanna i Linköping och inte bara rusa förbi.

Det gillar inte de lokala politikerna som vill att alla tåg passerar centrum i en tunnel, kostnadsberäknad till mellan 12 och 19 miljarder.

Med ett många miljarder billigare alternativ längs E 4:an i bakfickan blir Sverigeförhandlarnas möjligheter att klämma Linköpings skattebetalare på stora pengar förstås goda.

Det utpressningsläget ska Borås inte behöva hamna i.

Men en annan stor fråga för Borås-passagen handlar om luft: Om tågen ska rusa fram i en, säg, 6,5 kilometer lång tunnel från högskolan till norr om Brämhult, som Trafikverket bedömde som mest intressant i en studie 2009, skapas ett enormt tryck inne i tunneln (och tåget).

Eller som den ene av Sverigeförhandlarna, H G Wessberg, uttryckte sig häromdagen på ett seminarium där även Borås Stad deltog: ”Det är inte så himla lätt att köra jättefort i tunnlar. Luftmotstånd och lufttryck skapar problem.”

Talar även det för att vår station ska byggas vid Göta/Lusharpan, som kräver betydligt kortare tunnel?

Ledarsidan föreslår att Borås förhandlare kastar in en pinne till i brasan: Eftersom Sverigeförhandlarna också har uppdraget att diskutera kollektivtrafiklösningar och alltså önskar sig den mest värdehöjande och samtidigt billigaste spårdragningen borde kombinationen ny station vid Göta/Lusharpan och en smart ”kabinbana” från regementsstaden ända upp till djurparken vara intressant även för staten att delfinansiera.

När ledarsidan skrev om denna tänkta ”kabinbana” i onsdags illustrerade vi texten med en bild från tyska Wuppertal. En intresserad läsare föreslog då en mycket mer modern och attraktiv variant som vi så gärna lockar med i dag i stället:

SkyCab kallas den, ett datorstyrt lokaltrafiksystem på banor som kan gå på eller ovan mark. Små eldrivna vagnar som går som i en hiss fast horisontellt. Resenären väljer själv var man stannar. Hastigheten är runt 40 km/h.

Lufttaxi-systemet är svenskt, sprunget ur ett projekt hos Banverket och akademierna i Stockholm liksom forskare på Borås högskola har deltagit i utvecklingen.

Tänk, bara tänk, hur en lufttaxi skulle påverka bilden av staden – och göra vägen från bostad/högskola/jobb till stationen snabb och enkel.

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Borås Tidning så godkänner du samtidigt våra regler.

På bt.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på bt.se. På tider då Borås Tidnings webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på bt.se

bt.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på bt.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Borås Tidning som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.