Borås måste bort från trängseln

Ledare Artikeln publicerades
BT kollar ensamkörare på kungsleden
Foto: Jan Pettersson
BT kollar ensamkörare på kungsleden

Det finns många förklaringar till varför trafiksituationen i Borås ser ut som den gör, och varför luften och livskvaliteten försämras i takt med att bilarna blir allt fler. Men det finns bara ett som behövs för att på allvar börja göra något åt saken: Bättre politiskt ledarskap.

Under en timma i morgonrusningen räknade BT:s reporter Håkan Rosenkvist hur många bilar och antalet passagerare som passerade en viss punkt längs Kungsleden. Resultatet bekräftade och överträffade dessutom vad nationella undersökningar redan har visat, att andelen bilar med endast en person ombord är milt sagt oroväckande hög.

Kalla det gärna för handfast journalistik på gatunivå.

Peter Krahl Rydberg, energi- och klimatrådgivare vid Miljöförvaltningen, fick kommentera den så påtagligt höga graden av ensamåkning, och det är inte svårt att hålla med honom om följande:

”De allra flesta är ju medvetna om bilars miljöpåverkan, därför är det förvånande att så få väljer att samåka”.

Så sent som i maj i år kunde organisationen Luft i väst visa att Borås har så dålig luftkvalitet att kommunen sticker ut i en jämförelse där 38 kommuner och ungefär lika många företag deltar. Undersökningsresultatet bekräftas av den undersökning som IVL Svenska Miljöinstitutet nyligen presenterade.

Trots att det i dag råder ett förhöjt tillstånd av miljö- och klimatmedvetenhet visar resultatet av BT:s och andra undersökningar att detta inte utan vidare omsätts i praktisk handling. När det gäller att ta sig till jobbet, lämna på förskolan, handla efter jobbet eller ta sig till och från träningen så är det andra överväganden som vinner - som tidsbrist, bekvämlighet och effektivitetskrav. Vanans makt ska inte heller räknas bort ur sammanhanget.

Men det som dock ofta glöms bort när bilismen och trafikmiljön blir föremål för granskning och kritik är att den egna bilen också är frihetsfråga och en innovation som gjort livet lättare. Att gå, att cykla, att åka kollektiv kan göra underverk, inte minst i stadsmiljö, men kommer inte att räcka till för att ställa om balansen eller minska trängseln. Bilen får vi leva länge med än. Som tur är går den tekniska utvecklingen redan nu i riktning bort från förbränningsmotorn. Det görs fler och ständigt nya landvinningar som kommer att förändra bilismens miljö- och klimatpåverkan.

Faktum kvarstår: Inte minst i Borås har bilismen i dag en sådan inverkan på livet att den i väntan på det stora skiftet måste begränsas och i vissa avseenden ledas om från stadens centrala delar. Med tanke på de topografiska förutsättningarna blir det en synnerligen grannlaga och kostsam uppgift.

Det är uppförsbacke för den som vill att boråsarna ska kunna andas friskare luft och röra sig friare i stadsrummet. En hel del sker, men de stora helhetsgreppen som verkligen leder till samsyn och förändring förutsätter först som sist verkligt politiskt ledarskap.

Var finns detta ledarskap i dag?

Politiskt ledarskap handlar inte minst om förmågan att våga lägga fram förslag som kanske inte alltid tas emot med öppna armar. I vilka avseenden blir den trafikplan som uppenbarligen arbetas med i Stadshuset tillräckligt radikal för att leda till verklig förändring på kort och medellång sikt?

Och, inte minst viktigt - när kommer den och vad kommer det som måste göras att kosta?

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.