Bensinskatt inte smart när staten trålar efter pengar

Kortledare Artikeln publicerades
Regeringen vill höja bensinskatten med 15 öre. Därmed tappar den också en del av sitt pedagogiska värde.
Foto: Anders Wiklund/TT
Regeringen vill höja bensinskatten med 15 öre. Därmed tappar den också en del av sitt pedagogiska värde.

Antingen rejält eller inte alls. Bensinskatten förlorar i värde om den bara används för att fylla skattkistorna.

Enligt vad Svenska Dagbladet erfor under tisdagen, kommer regeringen i budgeten att höja bensinskatten med 15 öre. Full tank i en ordinär mellanklassbil kommer då att kosta mellan 7 och 9 kronor mer. Det ska mycket till för att dessa extra ören ska väcka viljan att växla över till kollektivtrafik, börja cykelpendla eller för den delen byta till en elbil av något slag. Som politiskt styrmedel är höjningen närmast obegripligt låg.

Därför är det lätt att få intrycket att denna skattehöjning har ett annat mindre ädelt syfte. När finansministern fiskar är det med trål och inte tunn lina och fluga på tafsen. Då handlar det om att utan större eftertanke göra så stora svep oavsett konsekvenser eller nytta.

Sverige behöver en skattereform längs hela linjen. Men en sak torde klimatkramare, forskningsförnekare, cykelentusiaster och tomgångskörare med lite eftertanke kunna bli överens om redan nu: Det är fullt rimligt att ifrågasätta bensinskatten om den används så att den förlorar den funktion som gör den legitim på riktigt.

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.