Bensinskatt inte smart när staten trålar efter pengar
Enligt vad Svenska Dagbladet erfor under tisdagen, kommer regeringen i budgeten att höja bensinskatten med 15 öre. Full tank i en ordinär mellanklassbil kommer då att kosta mellan 7 och 9 kronor mer. Det ska mycket till för att dessa extra ören ska väcka viljan att växla över till kollektivtrafik, börja cykelpendla eller för den delen byta till en elbil av något slag. Som politiskt styrmedel är höjningen närmast obegripligt låg.
Därför är det lätt att få intrycket att denna skattehöjning har ett annat mindre ädelt syfte. När finansministern fiskar är det med trål och inte tunn lina och fluga på tafsen. Då handlar det om att utan större eftertanke göra så stora svep oavsett konsekvenser eller nytta.
Sverige behöver en skattereform längs hela linjen. Men en sak torde klimatkramare, forskningsförnekare, cykelentusiaster och tomgångskörare med lite eftertanke kunna bli överens om redan nu: Det är fullt rimligt att ifrågasätta bensinskatten om den används så att den förlorar den funktion som gör den legitim på riktigt.