Mikael Hermansson: Är SM i slungboll smalt nog för SVT?
Söndagsöppet på Systemet är en klassisk frihetsfråga – men av det mindre slaget. Den större handlar annars om bolagets vara eller inte vara, nu rör det sig om att bevara men utöka.
Under tisdagen luftade partiet ännu en gammal klassiker, nämligen frågan om huruvida public service ska kunna delfinansieras av reklampengar. Syftet tycks dock vara att tvinga fram till ett smalare utbud där bland annat underhållning och sport sätts på undantag.
Men redan nu ligger de flesta stora sportevenemang som tidigare återfanns i public service numera i andra, kommersiella kanaler. Samtidigt står dörrarna vidöppna för sponsorernas direkta och även indirekta närvaro i sportsändningarna.
Vad återstår på sikt? Snart kanske bara SM i slungboll. Men vem vill annonsera under sändningar som knappast kan misstänkas för att locka stora tittarskaror?
Det går att vara kritisk till alla former av försök att från politiskt håll påverka och styra utbudet i public service. Men samtidigt måste en politisk debatt föras utifrån realiteter.
Till inte obetydlig del har SVT själva bidragit till att oberoendet åter kan ifrågasätts.