Äntligen tar Borås plats på tåget

Ledare Artikeln publicerades
Zefiro kallas tågbyggarföretaget Bombardiers höghastighetståg som kom 2005. Det finns i tre varianter med topphastigheter mellan 250 och 380 km/h. Får vi se det susa förbi Borås om 20 år?
Foto:Bombardier
Zefiro kallas tågbyggarföretaget Bombardiers höghastighetståg som kom 2005. Det finns i tre varianter med topphastigheter mellan 250 och 380 km/h. Får vi se det susa förbi Borås om 20 år?

I morgon, fredag, sker ett historiskt handslag i Borås. Ulf Olsson (S) och Annette Carlson (M) tar emot Sverigeförhandlingen för att bekräfta uppgörelsen: Borås får ett centralt eller centrumnära stationsläge – mot ett löfte om att bygga minst 12 000 bostäder fram till år 2035.

Utöver bostadslöftet ingår att Borås Stad medfinansierar bygget av höghastighetsjärnvägen med runt 150 miljoner kronor, samt en förskottering på minst 100 miljoner, bedömer ledarsidan.

Avtalet kommer fyra dagar efter att Härryda kommun lovat bygga 2 950 bostäder och medfinansiera med 90 miljoner för station i Mölnlycke. Där representerades motparten, Sverigeförhandlingen, av Catharina Håkansson-Bohman. I dag, torsdag, befinner hon sig i Hässleholm för avtal om station i den nordskånska knutpunkten.

Därmed återstår endast Borås-uppgörelse längs de tänkta nya banorna (förutom i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö, där man även förhandlar statlig medfinansiering till kollektivtrafiken).

Till Borås i morgon väntas Sverigeförhandlingens HG Wessberg för den numera klassiska handskakningsbilden. Formellt avtal dröjer dock, eftersom fullmäktige måste bekräfta beslutet, det rör ju enorma belopp. Men i Stadshuset lär debatten bli återhållsam. När kommunstyrelsen diskuterade utkastet till avtal 13 maj var det endast Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna som inte var med på banan; KD har intern ångest över var stationen bör ligga, SD här i Borås vågar som vanligt inte ha någon annan uppfattning än partiet centralt, som ju inte vill ha några höghastighetståg alls. Något som SD-väljare i Sjuhärad bör komma ihåg när det blir dags för val.

I höstas var tonläget mellan Borås och Sverigeförhandlingen kärvt. Borås ville inte ge sig in i något bostadsåtagande alls så länge frågan om stationsläget var oklart. Sedan dess har dialogen blivit smidigare. När den värsta besvikelsen lagt sig efter beskedet 1 februari att Borås i praktiken kunde glömma en station i tunnel under Stora torget vreds fokus till att skynda fram en, om än aningen diffus, kompromiss. Det skulle inte se snyggt ut om Borås sinkade hela projektet när övriga kommuner kommit överens i ett läge när Sverigeförhandlingen behöver kunna visa snabba resultat för en regering som internt är oenig.

Med andra ord: Det hjälper infrastrukturminister Anna Johansson (S) – som vill ha supertåget – att ta den interna brottningsmatchen med finansminister Magdalena Andersson och andra skeptiska delar av partiets verkställande utskott att få in nödvändiga skrivningar om bygget i höstbudgeten.

Enligt uppgift står det nu och väger: en komplett satsning, som Miljöpartiet kräver, eller ett ”ja” som snarast är ett förtäckt ”nej”: klartecken för Ostlänken (Järna-Linköping) – ännu bara finansierat till hälften – där spaden ju ska i jorden redan nästa år, samt Göteborg-Landvetter, alltså i n t e vidare till Borås. Därtill löfte om upprustning av befintliga stambanor. Men det Stora Greppet, 320-km/tim-tåg mellan storstäderna, skulle då gömmas i en ny framtidsutredning.

Ett uttryck för oenigheten internt i regeringen är att dialogen med Alliansen hittills varit mycket knapp. Officiellt vill alla invänta Trafikverkets uppdaterade samhällsekonomiska analys (kommer 31 augusti), men lika givet är att den inte kan avgöra frågan. Stefan Löfven och Anna Kinberg Batra måste komma överens byggt på en framtidsvision, på samma sätt som med tunnelbanan i Stockholm, med Öresundsbron.

Invändningen att kraftfull regiontrafik på spåren är viktig för allmänhetens tro på supertåget och för bärigheten i resandeekonomin är relevant. Det brev som Västra Götalandsregionens Birgitta Losman, region Skåne och Stockholms läns landsting samt storstadskommunerna samfällt överlämnade till Anna Johansson i fredags ger uttryck för just detta. Där begär man att regeringen ser till att Sverigeförhandlingen även ”måste säkerställa systemfunktion och inkludera tillräcklig kapacitet" för pendeltågen och att ”en garanti för tåglägen bör i någon form vara del av förhandlingen”.

Den samlade önskelistan betingar enorma summor. Men frågan är om det blir billigare för landet att låta bli. Den positiva psykologiska effekten av ett ”nu åker vi”-besked ska heller inte underskattas.

I väntan på besked från Stockholm: Är det avtal som Borås Stad ingår handslag om i morgon bra?

Pengarna och bostadslöftet är inget att bråka om. Problemet ligger i att kommunen delvis måste köpa grisen i säcken, eftersom det exakta stationsläget och spårdragningen fortfarande är ett frågetecken. Vad vi säkert vet nu är att stationen i n t e placeras söder om staden, vid Gässlösa/ridhuset. Men om den hamnar vid nuvarande station eller på Göta återstår att bråka om.

Det är ändå ett angenämt bråk. Ett bråk som boråsarna i allmänhet måste få känna sig delaktiga i när Trafikverkets åttonde (!) korridorförslag presenteras i augusti. Det är inte hälsosamt om det upplevs som att seklets viktigaste beslut om stadens framtida struktur fattas av en osynlig centralmakt.