Annie Lööf är smart som drar loket

Ledare

I politiken gäller inte bara att föreslå bäst politik, utan att också göra det vid rätt tillfälle. Det gör Annie Lööf och Centerpartiet om höghastighetsjärnvägen. Tyvärr skorrar det en del om Moderaterna i Sjuhärads argumentation.

Foto:
Annie Lööf under Centerstämman i Malmö 28 september där beslutet fattades om att stödja tanken på en lånefinansierad höghastighetsjärnväg.

Vi börjar där, hos Moderaterna. Inför statsminister Stefan Löfvens (S) besök i Kinna, Svenljunga och Bollebygd i onsdags skrev ledande företrädare i Sjuhärad en debattartikel i BT med rubriken ”Tänker S hålla löftet om ny järnväg?”. Apropå vad den blivande finansministern sa i förra valrörelsen om höghastighetsbana Göteborg-Borås klar till år 2030.

Som ledarsidan skrivit passade givetvis Löfven på svaret och hänvisade till beslutet om nationella planen till våren. Men vi kan utgå från att han tycker att det vore jobbigt om Magdalena Anderssons löfte i december 2013 förvandlas till ett svek ett halvår före nästa val.

Löfven hade dock kunnat passa tillbaka bollen till M-företrädarna och fråga vilket ben deras eget parti står på; vad betyder egentligen M-stämmans beslut om att öppna för ”alternativ finansiering” och ”bygga ny stambana”? Ordet ”höghastighetsjärnväg” undveks ju nogsamt. Politiken synes visserligen enig om behovet av ny järnväg Göteborg-Borås, men Moderaterna behöver en klarare linje, och bristen därpå försvagar de lokala företrädarnas argumentation.

Här och nu befinner sig ett annat av Allianspartierna i ett intressant sällskap: Det är enbart Liberalerna som (än så länge) tillsammans med Sverigedemokraterna är helt negativt. Partiets riksdagsgrupp vände plötsligt till ett nej i maj i fjol. Kommer den interna oppositionen – som ju finns även i Borås – att kunna förändra den hållningen under landsmötet i Västerås nästa helg?

Partistyrelsens skriver i yttrande till landsmötet att ”höghastighetståg inte är rätt väg att gå ur ett samhällsekonomiskt perspektiv (...) En andra anledning är att realistisk finansiering av banorna saknas.” Men: den är inte enig. Ledamoten Anna Ekström i Karlskrona har reserverat sig (vilket dock inte Anna Svalander i Borås gjort, hennes motstånd står kvar).

Främsta oppositionen inom L mot supertåget finns dock runt Stockholm. ”Avvakta med snabbtåget, lägg pengarna genast på försvaret i stället”, skriver till exempel ett ombud från Sollentuna i en motion. Vi kan inte formulera det bättre än L-ombudet från Jönköping Per Hansson: ”Det är nu dags för det liberala partiet centralt att kliva ner från en passiv åskådarplats och i stället delta i arbetet med ett av de största infrastrukturprojekten i vårt land.”

Det förvånar inte att Centerpartiet i stället gjort sig till höghastighetsjärnvägens draglok. Frågan passar partiet på alla sätt och tidigare i veckan utmanade Annie Lööf & Co de övriga genom en artikel på DN Debatt. Partiet vill att hela systemet byggs på en gång genom upplåning. Centerpartiets illa dolda kritik mot Trafikverket där man önskar att staten även tar in externa finansiärer, som pensionsfonder, för att pressa fram högre effektivitet i byggandet är särskilt intressant.

Centerpartiets utspel är inte enbart viktigt i sak. Det borde även leda till en påverkan i samma riktning hos båda ”uppvaktarna”, Stefan Löfven och Ulf Kristersson. Löfven som ännu inte orkat/vågat gå utanför den ordinarie budgetprocessen – han borde ha allt att vinna på att göra ”Sverigebygget” till sitt – och Kristersson som är synnerligen mån om Alliansens sammanhållning. Att gå åt olika håll i denna jättefråga gynnar knappast hans regeringsambitioner.