Läsvärt

Bensinmacken – nostalgi över svunnen epok

Läsvärt Artikeln publicerades

En gammal bensinmack betyder starka retningar för alla sinnen, en påminnelse om den tid som var.

”Mackarna kan väl få stå kvar tills de rasar ihop!”, vädjar K-spanaren Göran Willis. Och han är inte den enda som fascineras av de gamla mackarnas historia. Flera bensindoftande böcker är på väg ut i bokdiskarna – en av dem i nytryck.
– Jag får kontakt med mig själv, hur det var då. Jag kan komma på hur det var 1959, då jag var nio år, utbrister Göran Willis.
Tillsammans med Staffan Bengtsson gjorde han den första nostalgitrippen genom bensinmacks-Sverige. I boken K-märkt på väg från 1995 går parhästarna igenom alla olika bensinbolag som funnits, bland annat. På den tiden var det tätt mellan bensinmackarna eftersom tankarna var mindre och man oftare fick soppatorsk. På macken kunde man också alltid fråga om vägen om man kört vilse.
– 1950-talet var bilistens gyllene tid, säger Göran Willis, och berättar sitt starkaste mackminne:
– Jag minns Gulfmacken vid Stocksundbron bäst. Där stannade vår familj alltid och tankade. Jag var förtjust i den orange-blå, runda loggan, ler Göran Willis, och minns hur han och kompisarna tiggde Gulf-klistermärken att sätta på cykeln:
– Mycket reklam var gratis på den tiden. Och det var ett smart marknadsföringsknep av macken, det var ju meningen att barnen skulle tjata i bilen om att föräldrarna skulle stanna och tanka, så att den senaste nyckelringen kunde hämtas och läggas till samlingen.

Full tank på nytt
Samma år som Willis och Bengtssons bok kom släpptes Full tank – en annan hyllning till den älskade macken. Författaren Olle Wilson är glad över att hans bok nu, 13 år senare, kommer i nytryck:
– Boken sålde slut ganska snabbt när den kom första gången. Jag tror att vår fascination för gamla mackar handlar om att 1900-talet har försvunnit. I och med det har ett nytt intresse för gamla bensinstationer väckts, säger Olle Wilson.
Och när han beskriver macken låter det som om han pratar om sin stora kärlek:
– Macken är en tidstypisk byggnad, föränderlig och med en angelägen utformning. Den står där vid vägkanten och vill någonting! Macken är ett tidigt exempel på kommersiell arkitektur. Den måste synas! På 1950-talet, mackens guldålder, utvecklades bilismen snabbt och mackarna kämpade i hård konkurrens med oljebolagen.
Samtidigt är macken en byggnad som väldigt lätt försvinner i glömska, menar Olle Wilson:
– När en mack rivs glömmer man fort att det har stått en där en gång. Men det räcker med ett gammalt foto för en flashback tillbaka till barndomen.

Anpassningsbar
Olle växte upp vid en Shellmack i Upplands Väsby norr om Stockholm. En mack som faktiskt fortfarande finns kvar:
– Neonskylten lyste in i mitt pojkrum och bilarna körde förbi på riksväg 13. Det satte spår hos mig. Senare i livet blev jag intresserad av gamla bilar, köpte en Hudson och började utforska miljöer och sammanhang. Jag fotade min Hudson uppställd bredvid gamla bensinmackar, och det var början till min bok.
Sin nostalgibok till trots är Olle Wilson inte lika sentimental som han var tidigare, säger han. Att de traditionella mackarna försvunnit successivt de senaste 30 åren och blivit livsmedelsbutiker istället sörjer han inte:
– Förr tankade man på lanthandeln, nu köper man mat på bensinmacken. Bensinmacken har blivit en modern form av lanthandel. Det är inte så dumt med en förändring. Förr i tiden var bilarna mycket skruttigare, vägarna var sämre och det behövdes kunnigt folk på mackarna. Men med dagens moderna bilar som kör mycket längre sträckor behövs det inte. Bensinmacken är extremt anpassningsbar!
För K-spanaren Göran Willis är framtiden lite mer svårsmält:
– Det är synd att mackarna är borta. Det är väl bra om macken i Karesuando kan sälja även mjölk och huvudvärkstabletter, då blir det ju som en lanthandel, men jag handlar inte mat på jätte-Statoil vid infarten till Västerås. Jag tycker att det är onödigt med en stor mack med lösgodis och mjölk precis i utkanten av en stad när det finns en massa butiker som är öppna inne i stan.

Öppettiderna en fördel
Han saknar också all den kompetens som tidigare fanns bakom bensinpumparna:
– Förr i tiden kunde man få hjälp med en trasig fläktrem på macken även om det var sent på kvällen. Var macken stängd bodde ofta ägaren i ett hus intill och det var bara att knacka på. Men man kan inte vrida klockan tillbaka, och jag inser att dagens komplicerade bilar inte skulle kunna lagas på en mack. Det behövs en verkstad. Den enda fördelen med den nya typen av mack tycker jag är att den har sena öppettider. Min son berättade nyligen att Statoil stänger sist i Vällingby.

Camilla Millner
TT Spektra