Annons
Nyheter

Revolt på äldrehemmet

Låt mig genast slå fast, att Stadsteaterns uppsättning av Erik Gedeons Evigt ung är något av det roligaste jag sett på scen.
Nyheter • Publicerad 9 september 2012

Dråpliga situationer, vassa repliker och ett tempofyllt spelhumör är några av ingredienserna som gör föreställning så lyckad, en effekt bakom vilken man anar Eva Gröndals förfarna regi.

Schweizisk-svenske Erik Gedeon sysslar med både drama och musik, en kombination som uppenbarligen lett till fruktbara resultat, märkbara i hans ”sång-dramer”. Ett sådant hade för övrigt stor framgång i Malmö för ett par år sedan, där man satte upp hans ”möbelsaga” om IKEA och Ingvar Kamprad.

Annons

Evigt ung har emellertid ingen framträdande huvudroll utan handlar snarare om tillståndet hos en åldersgrupp, en äldre sådan. Året är 2052, kulturskymning härskar i landet, teatrarna har slagits igen, däribland Borås Stadsteater. En synbar illustration till detta är fondens medfarna järnjalusi.

Teatern är omvandlad till äldreboende, där en grupp ålderstigna skådespelare vistas. De övervakas av vårdarinnan Maria. Det är Maria Havrell (alla skådespelarna uppträder under sina riktiga förnamn) som med framgång gestaltar maktmänniskans förakt för de svaga och, värst av allt, hennes skymfligt överseende attityd mot åldringarna. Det är bland annat här komiken ligger, i kontrasterna mellan Marias närvaro och hennes frånvaro.

I förstnämnda scener är allt dämpat och disciplinerat, i de senare bryter den anarkiska livslusten fram. Här blir det rårock och Beatles, tango och sentimental mood, allt ägnat åt övertygelsen att åldrandet ingalunda saknar sådant som kärlek, längtan, livslust.

Musiken bidrar starkt till att skapa en fullödig föreställning. Inte minst gäller det ensemblens utomordentliga kvalitet som sångare. Här har teatern en potential väl värd att utnyttja. En annan sak som bör understrykas är den enastående publikkontakt som etableras, en sådan som ger extra nerv åt det dramatiska skeendet. Jag tror inte någon sådan närhet mellan scen och salong förekommer annorstädes, ej ens i Stockholm eller Göteborg!

Ibland framför de gamla skådespelarna teater i teatern, till exempel en rolig slap stick-scen med anor från Chaplins dagar. Eller man repeterar Shakespeare, något som utmynnar i ett Shakespeare-montage, där döden är det dominerande temat. För det finns naturligtvis ett ofrånkomligt allvar också, döden som den obegripliga och utmanande, ständigt närvarande. Gruppen av scenografer har tagit fasta på det i scenografin genom att placera ett golvur väl synligt, sinnebilden för förgängelse. Likaledes förekommer den ofrånkomliga hjärtstartaren och på pianot en gravurna. Dessutom hänger ett antal tavlor på väggen, föreställande teaterchefer från förr och nu. Också det kanske en påminnelse om att tiden går.

Man lämnar föreställningen i en märklig blandning av upprymdhet och vemod – och en hastigt påkommen undran över varför i hela friden gamla människor ofta betraktas med detta skamliga överseende.

Bo W Jonsson

Evigt ung

Spelas på Borås Stadsteaters stora scen

Författare: Erik Gedeon

Bearbetning: Klas Abrahamsson, Erik Gedeon

Regi: Eva Gröndahl

Musikdramaturgi: Eva Gröndahl, Roffe Hedberg

Scenografi: Ingela Dover, Mattias Östh, Martin Zedler, Alf Algestam

Kostym: Johanna Ramsin

Ljus: Ivo Savara

Mask: Ann de Silva

Ljud: Tobias Walka

Musikalisk ledning: Roffe Hedberg

På scenen: Elin Bornell, Lennart Eriksson, Frederik Nilsson, Eva Claar, Sven Olof Jansson, Roffe Hedberg, Maria Havrell

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons