Annons
Nyheter

Edward af Sillén – en skämtare i skymundan

Musik och massor av mys. Melodifestivalen är större än någonsin. Men den som slår an grundtonen syns inte på scen. Möt Edward af Sillén, regissör och manusförfattare med scenskräck.
Nyheter • Publicerad 9 mars 2012
Edward af Sillén.
Edward af Sillén.Foto: JONAS EKSTRMER / SCANPIX

Årets programledartrio Sarah Dawn Finer, Gina Derawi och Helena Bergström charmar knäna av tittarna. Skämtar och sjunger roliga visor som ”Det är inte bara bögarnas fest”. De syns mycket i rutan och har fått mycket beröm.

Bakom dem står – Edward af Sillén. Han regisserar dem. Tillsammans med Daniel Rehn skriver han deras repliker. Han står också bakom Tomas Ledins succéshow på Rondo: ”något helt nytt...en fantastisk hybrid av krogshow och konsert” tyckte DI. ”Högt uppdriven komediteater och...scenisk effektfullhet jag aldrig sett maken till...” enligt DN.

Annons

Han har skrivit manus till en rad stjärnor och galor: allt från Carola till Guldbaggegalan. Men om man har så mycket humor och talang... Varför står man inte på scenen själv? I strålkastarljuset? Är det inte vad alla talangtävlingar går ut på, att bli stjärna?

– Nej, alla vi som jobbar bakom kulisserna ska agera i bakgrunden, säger Edward af Sillén i en paus. Jobba hårt så att de som står på scen får glänsa. Dessutom har jag en enorm scenskräck.

Ändå startade han sin karriär som skådespelare. Både på Lorensbergsteatern och Stockholms Stadsteater, så sent som förra året. Han började som ståuppkomiker i 18-årsåldern. Träffade Daniel Rehn, och tillsammans skrev de några sketcher till REA på Hamburger Börs. Där träffade han också Sissela Kyle ”hon har lärt mig mycket om humor”.

– Jag visste att jag ville jobba med underhållning, teater, scen och show. Och det var som skådespelare jag kunde få in en fot som tonåring. Men jag kände alltmer: det går inte.

Så du har ingen som helst scenavund?

– Om jag hade varit tjej kanske jag hade varit avundsjuk på programledarnas fina klänningar. Men nej, jag är inte avundsjuk på artisterna som ska stå på scenen och bära ansvaret på sina axlar.

Däremot har han kommenterat Eurovisionsfestivalen de senaste tre åren. (”Guds gåva till tävlingen” påstod Sundsvalls Tidning lyriskt.)

– Det gillar jag. Då syns jag inte, jag kan sitta i lugn och ro och vara helt avspänd.

Manus till shower och galor är flyktiga. Drömmer du någonsin om att skriva manus som får längre liv?

– Lättsam underhållning är absolut det vackraste som finns. Att få göra ett program som hela Sverige ska tycka om, och tycka om, skratta med, bli engagerad i. Det är otroligt vackert! Men jag jobbar också som regiassistent på Stockholms Stadsteater. Och tillsammans med Daniel Lindh skriver jag på ett långfilmsmanus.

Annons

Det sägs att humor kräver hög IQ. Tror du det stämmer?

– Javisst, att vara rolig kräver så mycket. Och man får ett omdöme direkt. Om ingen skrattar åt ditt skämt, då vet man? man får direkt respons. Men den största belöning man kan få – är att höra publiken skratta åt något du tänkt ut.

Han har alltid älskat Melodifestivalen och velat jobba med den. Ungefär som Christer Björkman brukar säga? och redan 2005 pekades han ut som Björkmans efterträdare. Då jobbade Edward af Sillén som artistkoordinator. Men sparkades av SVT efter några oförsiktiga inlägg på en blogg, om artisterna. I dag skrattar han hjärtligt åt historien: ”Det har skrivits nog om det”.

Och 2009 var han tillbaka i festivalen. I stor stil. Han arbetade med Petra Mede. I sista minuten fick hon ta över som festivalens programledare.

– Då följde jag med henne, skrev och regisserade.

Till nyheterna för i år hör sketcherna med Helena Bergström där hon spelar fyra olika tittare.

– Helena är ju en folkets skådespelare. Det finns ingen som är bättre på att göra vanliga människor. Vi ville få det att se ut som att vi ligger i livesändning, men ur tittarperspektiv. Fortfarande är det en del som inte förstår att hon gör fyra roller. De tror att hon gör tre kvinnor och att vi tagit in en man till den fjärde. Det är roligt!

”Det är inte bara bögarnas fest” säger en pauslåt i årets festival.

– Vi ville hylla den moderna, breda Melodifestivalen. Från 2002 och framåt har den blivit till för hela Sverige. Men på 90-talet var den smal.

Så är det sant att Melodifestivalen tilltalat gayvärlden?

Annons

–  Gayvärlden har hyllat Melodifestivalen och hållit den om ryggen när det stormat. Varför? Det är en av de frågor som är omöjliga att besvara. Folk brukar gå på att det handlar om glitter och glamour, men det är en för ytlig förklaring.

Du regisserar också Pridefesten och Gaygalan.

– Jag jobbar bara med underhållning, och det finns få som uppskattar skämt så mycket som gayvärlden. Det är en avslappnad stämning, och gayvärlden kan vara stolta över att de har sådan humor, man får skämta om allt.

Framtiden?

– Nu ger vi allt inför finalen. I höst ska Tomas Ledin sätta upp sin show i Stockholm. Och så har jag långfilmsmanuset att jobba med - och ja, det ska bli humor.

Edward af Sillén

Född 1982

Kommenterat Eurovision Song Contest 2009–2011

Manus och regi till bland annat Guldbaggegalan 2004, 2007, QX Gaygalan 2005 – schlagerkvällen på Stockholm Pride, föreställningar med: Perrelli/Ernman/Kyle, Nanne Grönwall, Liza Minellli/Carola

Manus även till Roast på Berns, Parlamentet för Petra Mede och turnéshow för Peter Jöback.

Biträdande regissör för Hair på Stockholms Stadsteater 2011.

Inger Melin
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons