Kultur&Nöje

Djärv och originell ny Buddha

Kultur&Nöje Artikeln publicerades

Det råder ingen tvekan om att Siddharta Sebastian Larsson (f 1981) har vyer.

Inte nog med att hans debutroman Buddha i Las Vegas utspelas på nästan alla kända kontinenter, den vilar dessutom på en hisnande idébas, med sin blandning av zen- och spelteori, sin växling mellan meditation och pokerspelande på hög internationell nivå.

Tempot är högt. Ofta rör sig författaren i gränsområdet mellan action och slapstick. Samtidigt sker händelserna mot fonden av existentiell tragik, på så sätt att huvudpersonen, Siddharta sörjer sin i förtid bortgångne fader. Till den emotionella komplexiteten hör även kärleken till Noi, en mystisk asiatisk kvinna.
Internets betydelse måste framhållas, för det är via nätet Sid under uppväxten i Skåne tränar upp sina färdigheter som pokerspelare. Inflytandet från farfadern, en spelgalen änkling ska heller inte underskattas. Framgångarna uteblir inte, även om vissa dramatiska händelser i Thailands undre värld begränsar manöverutrymmet.

Sid klarar sig dock förvånansvärt länge under ett Poker-VM i Las Vegas, och kanske att en sejour i Paris kan inbringa de 20 000 dollar som skulle göra honom skuldfri.

Siddharta Sebastian Larsson skriver en spretig men entusiastisk prosa, rik på idéer och infall. Vem annars skulle komma på tanken att se likheter mellan Pia Tafdrups poesi och Zlatan Ibrahimovi?s intervjusvar?

Det rör sig om en skribent som är verksam i den energiska svadans tradition, där ostyriga impulser regerar. Ystra texter av det slaget är sårbara för akademiskt grundade synpunkter. I detta fall måste sådan kritik stå åt sidan, för här ordar en djärv och originell skribent, någon som har förutsättningar att bli en av svensk litteraturs allra härligaste killar.

Peter Grönborg