Blondinbella gör tjejer en björntjänst
Isabella Löwengrip, mer känd som Blondinbella, vill stå på unga tjejers sida. 21-åringen har i det uttalade syftet skrivit böcker och startat en tidning, Egoboost Magazine. Hon vill förmedla självkänsla. Tro på dig själv. Du är bra. Heja heja.
I det senaste numret av sin tidning vill hon ta sin kamp ett steg till. Löwengrip gör det genom att – vika ut sig.
Hon förpackar åtgärden i tjusiga formuleringar om att avvika från ”rådande tändsticksideal” och att det är dags att börja älska sin kropp. Det senaste numret av tidningen pryds således av Blondinbella själv, naken.
Det är inte första gången en kvinnlig publicist viker ut sig med budskapet att de vill visa på det vardagliga, det som avviker från den offentliga normen och beskriver ”verkligheten”.
För några år sedan poserade en avklädd Amelia Adamo, endast dold av en stol, i M-magasin. Linda Skugge och Veckorevyns redaktion har också gjort utvik.
Det hela har sannolikt hjälpt modellernas egna självförtroenden (och försäljningssiffror) snarare än människorna som läser och ser upp till de inblandade.
Problematiken illustreras väl av läsarkommentarer på Blondinbellas välbesökta blogg. En tjej skriver ”när jag ser bilden önskar jag att jag hade din rumpa och bröst” och konstaterar att hon inte får känslan av att hon duger som hon är.
Blondinbella är förvisso inte modelltrådsmal och bilden är knappast så porrig som exempelvis Linda Skugge vill få den till, men det är heller inte huvudproblemet.
Lanseringsorden om att redaktionsmedlemmarna på Egoboost är ”trötta på sjuka ideal och vill visa på mångfalden av kvinnokroppen” ekar ihåligt.
Ett tydligt budskap som sänds, ofrivilligt eller ej, är ändå att tjejer som viker ut sig är framgångsrika. Du får vara jättesmal eller lagom smal, men vik framför allt ut dig.
Kanske är det inte konstigare än att Egoboost behöver en försäljningsboost. Och vad säljer väl bättre än en naken kvinnokropp?