Zara Kjellners suggestiva roman är en ytterst lovande debut
Manhattan
Roman – debut 2019
Författare: Zara Kjellner
Förlag: 10Tal
Det kan förvisso bero på att jag just innan läst mytforskaren Joseph Campbells ”Myternas makt”, men när jag läst Zara Kjellners debutroman ”Manhattan” är jag förbluffad över hur symboltyngd den verkligen är.
”Huvudpersonen Sonia, en klassisk ung hjälte, rör sig mellan ordning och kaos”
Huvudpersonen Sonia, en klassisk ung hjälte, rör sig mellan ordning och kaos i samtidens Stockholm. Ordningen och det socialas moraliska dimension representeras av den välsituerade och konforma pojkvännen Diego. En arkitekt som ritar ”mjuka hus med mjuka världen”. Kaoset står den promiskuösa och ickebinära älskaren Emanuel för. Motsatsen till en ”normie”.
”Jag vet inte om det känns helt realistiskt”
Han dyker upp som en sjavig gud eller dagdröm i en avförtrollad patriarkal verklighet. Har till och med en relation med den knarkande vårdaren Claes på det rehabcenter där Sonias mor lagts in. Jag vet inte om det känns helt realistiskt. Men troligen är det inte realism som Kjellner är ute efter. Fokus ligger på den eleganta och dekadenta atmosfären och verket präglas av en transgressiv litterär estetik, kanske mer besläktad med Bret Easton Ellis och fransmannen Hervé Guiberts amoraliska prosa än med Marguerite Duras.
Det är nog ingen slump att Sonia refererar till seriemördarfilmer som Lars von Triers ”The house that Jack built” och ”Seven”. Det tycks närmast som om berättaren rollspelar en viss grad av empatistörning – som ett led i en invigningsrit. Det är väldigt intressant. ”Manhattan” är en ytterst lovande debut.