Bokförlaget Hegas startades 1983 av två specialpedagoger. Målet var att ge ut lättlästa böcker av bra kvalitet. Debutanten Susanna Svensson verkar i denna goda anda, tycker recensenten Peter Grönborg.
Lättläst
Är vi på riktigt?
Författare: Susanna Svensson
Förlag: Hegas
Den som skriver lättlästa böcker för en ung publik måste begränsa sitt ordval. Därför krävs en väl utvecklad känsla för stil. Annars riskerar texten att bli fattig och tunn.
Något sådant sker aldrig i Susanna Svenssons (f. 1982) debutbok. Tonårsromanen ”Är vi på riktigt?” imponerar med sin väl avvägda komposition.
Berättelsen börjar med att Julina vaknar ur en dröm om Alex, den nya killen i klassen. Den avslutas med att de blir ihop, efter att ha varit på sin första dejt. Drömmen blir så att säga verklighet.
Skildringen går förvisso i rosenrött. Men utvecklingen av relationen går inte på räls. Flera missöden bidrar till att skapa spänning. Vardagsrealismen dövar dock aldrig den inspiration och livsglädje som boken odlar.
Susanna Svenssons sympatiska budskap är att livet är trevligt.