Kultur

Varm lättläst debut om kärlek i rosenrött

bokrecension ,
Susanna Svensson.
Susanna Svensson.

Bokförlaget Hegas startades 1983 av två specialpedagoger. Målet var att ge ut lättlästa böcker av bra kvalitet. Debutanten Susanna Svensson verkar i denna goda anda, tycker recensenten Peter Grönborg.

Lättläst

Är vi på riktigt?

Författare: Susanna Svensson

Förlag: Hegas

Visa mer...

Den som skriver lättlästa böcker för en ung publik måste begränsa sitt ordval. Därför krävs en väl utvecklad känsla för stil. Annars riskerar texten att bli fattig och tunn.

Något sådant sker aldrig i Susanna Svenssons (f. 1982) debutbok. Tonårsromanen ”Är vi på riktigt?” imponerar med sin väl avvägda komposition.

Berättelsen börjar med att Julina vaknar ur en dröm om Alex, den nya killen i klassen. Den avslutas med att de blir ihop, efter att ha varit på sin första dejt. Drömmen blir så att säga verklighet.

Skildringen går förvisso i rosenrött. Men utvecklingen av relationen går inte på räls. Flera missöden bidrar till att skapa spänning. Vardagsrealismen dövar dock aldrig den inspiration och livsglädje som boken odlar.

Susanna Svenssons sympatiska budskap är att livet är trevligt.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.