Kultur

Tunbjörkpristagaren Hannah Modigh bodde hemma hos Ku Klux Klan

Hannah Modigh dras till det Tunbjörkska mörkret.– Jag önskar att jag någon gång ska kunna göra något lika modigt som hans ”Vinter”.tunbjörkpriset 2017 Artikeln publicerades
Hurricane Season.
Foto: Hannah Modigh
Hurricane Season.

Hannah Modigh fick ett litet genombrott 2010, när fotoboken ”Hillbilly heroin, honey” kom ut. Den fick pris för Årets fotobok. Det var också då jag själv upptäckte henne och blev lycklig av hennes vackra och vemodiga skildring av fattiga vita amerikaner.

Sedan dess har jag följt hennes konstnärskap. Det känns ganska stort att få vara med och dela ut 2017 års Tunbjörkpris till henne.

Om förra årets pristagare Julia Lindemalm var lite av en skräll, är Hannah Modigh nog ett mer väntat val. Det är svårt att gå förbi hennes bilder för den jury som vill prata om svenskt dokumentärfoto idag. När Abecita konstmusem visar hennes bilder finns tre USA-projekt med: ”Hillbilly heroin, honey”, ”Sunday Mornin’ Comin’ Down” som handlar om unga homosexuella män och ”Hurricane Season”, som handlar om machokultur i Louisiana. Eller, gör det det?

– Ja, jag började projektet i någon sorts fascination för machokultur. Louisiana är den delstat där flest sitter i fängelse per capita. Jag sökte mig till krokodiljägare, Ku Klux Klan...

Bilderna av Ku Klux Klan-sympatisörer gjorde att jag studsade till. Stämmer det att du bodde hemma hos Ku Klux Klan?

– Ja. Jag brukar försöka komma nära och umgås med dem jag fotar. Med Ku Klux Klan visste jag inte om det var möjligt. Dom var misstänksamma först men ganska snabbt ändrade det sig och jag fick bo hemma hos en familj. Dom var väldigt öppna, stolta över att vara rasister.

Men hur förhöll du dig till deras idéer?

– Jag var inte där för att debattera. Men om dom frågade vad jag tyckte sa jag att jag inte höll med dom.

Hannah Modigh bodde hos Ku Klux Klan-familjen i flera omgångar medan hon fotade i Louisiana.

– Många gånger var dom motsägelsefulla, även om dom kallade sig ”natural born racists”. Dom skulle inte röka gräs, för det tyckte dom att bara svarta gjorde. Men sen gjorde dom det ändå i smyg. Och dom gjorde undantag, ”visst, jag är rasist men den här svarta killen är sjyst...”. Jag är alltid nyfiken på att få veta vad som finns bortom det ytliga.

Det låter som om du jobbar som en antropolog, nästan?

– Jag har inte tänkt på det så. Men min pappa är antropolog, faktiskt. För mig handlar det om att vi människor är mer lika än vad vi är olika. Inte ”titta vad konstiga dom är” utan att hitta något att spegla sig själv i.

Varför ville du åka till just USA för att göra det?

– Första gången jag åkte till USA var det mest för att jag själv ville ha ett äventyr. Jag har alltid tyckt om att titta på kartor och tänka på spännande platser. När man åker bort är man mycket friare, inte lika fast i en yrkesroll eller mammaroll som hemma.

Hillbilly Heroin, Honey.
Foto: Hannah Modigh
Hillbilly Heroin, Honey.

Hannah Modigh har reflekterat en del kring mod, säger hon.

– Just i samband med Lars Tunbjörk. Han hade vinterdepressioner, ändå vågade han ge sig in i något så mörkt som att göra ˝Vinter”, något som man inte kan veta om man kommer helskinnad ur. Det var så häftigt av honom.

Och fastän många nog tycker att hon är modig tycker hon själv inte att hon gjort något riktigt modigt än.

– Jag har inte gjort något riktigt läskigt ännu. Men jag inspireras av ”Vinter” och önskar att jag skulle kunna göra något lika modigt. Nästa projekt handlar mer om mig själv och är läskigare därför. Det handlar lite om förgänglighet, var man kommer ifrån. Liv och död, traditioner.

Dina bilder är ganska svåra, tycker jag. Och man får aldrig någon förklaring. Hatar du text?

– Haha, nej... men jag vill inte förklara, utan tvinga människor att skapa egna tankar. Det finns ledtrådar. Det finns alltid ett före och efter i bilderna.

En röd tråd jag tycker mig ha hittat i bilderna är hud. Är hud något som fascinerar dig?

– Ja, jag har alltid dragits till hud. Den ser lite övergiven ut, är ett så tydligt tecken på vår sårbarhet.

Sunday Mornin’ Comin’ Down.
Foto: Hannah Modigh
Sunday Mornin’ Comin’ Down.

fakta

Tunbjörkpriset

Vad: Årligt pris på 25 000 kronor. Skapades 2016. Delas ut av Tore G Wärenstams stiftelse i samarbete med Tunbjörkstiftelsen.

Till vem: Julia Lindemalm 2016, Hannah Modigh 2017. 2018 års pristagare utses våren 2018.

Jury: Lena Kvist, kulturchef Borås Tidning, (ordf.) Annika von Hausswolff, adjungerad professor, akademien Valand, Göteborgs Universitet, Patric Leo, grafisk formgivare, Maud Nycander, Lars Tunbjörks Stiftelse, Roger Turesson, Lars Tunbjörks Stiftelse

Varför: För att hedra Lars Tunbjörks minne och uppmärksamma en fotograf som verkar i hans anda.

Visa mer...

fakta

Hannah Modigh

Född: 1980

Bor: I Stockholm

Gör: Fotograf med fokus på egna projekt. Fick sitt stora genombrott med Hillbilly heroin, honey, om fattiga amerikaner. Har gett ut ytterligare två böcker om USA, Sunday morning comin down och Hurricane season.

Utrustning: Använder mellanformatskamera och film, eller Leica småbildskamera. Arbetar inte digitalt.

Aktuell: Tunbjörkpristagare 2017. Ställer ut på Amerikabilder på Abecita Konstmuseum 12 oktober 2017–11 februari 2018.

Visa mer...

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Borås Tidning så godkänner du samtidigt våra regler.

På bt.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på bt.se. På tider då Borås Tidnings webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på bt.se

bt.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på bt.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Borås Tidning som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.