Spännande men överlastad thriller om bostadsbubblan

bokrecension ,
Lars Wilderäng driver även den stora ekonomi- och samhällsbloggen Cornucopia.

Lars Wilderäng har gjort sig känd för storsäljande thrillers som tilltalar militärt intresserade personer. Nu byter han till ett (större) förlag och ger sig på en ny stil, med en thriller om bostadsbubblan. Recensenten Kerstin Bergman gillar intrigen men bryr sig inte om huvudpersonen.

Fallet

Psykologisk thriller

Författare: Lars Wilderäng

Wilderäng har gjort sig känd för ett antal politiska thrillers med stort fokus på militära inslag och detaljer. Det är förmodligen också inom det militärt intresserade segmentet av deckarpubliken han hittat sin mest trogna läsekrets. Vad de tycker om ”Fallet”, som är en helt annan typ av thriller, återstår att se.

Bokens huvudperson, Mikael, gör en framgångsrik bostadskarriär i det tidiga 2000-talet Stockholm. Han skapar sig också det perfekta familjelivet, men när bostadsbubblan spricker är fallet långt. Mikael landar som hemlös uteliggare och har då förlorat allt. Han är bitter och bär på hämnd. Snart är han indragen något som är lika svårt att stoppa som de sjunkande bostadspriserna, och det visar sig att det fortfarande är långt ner till botten.

Wilderäng har skapat en spännande intrig karakteriserad av det höga tempo som är förknippat med hans tidigare författarskap

Läsaren får parallellt följa då och nu. Skildringen av bostadsmarknadens uppgång och fall är initierad och kring den har Wilderäng skapat en spännande intrig karakteriserad av det höga tempo som är förknippat med hans tidigare författarskap. Språkligt är det dock överlastat med detaljer, vilket drar ner intrycket lite. Själva idén om att berätta om bostadsbubblan på ett spännande sätt har dessutom uppenbarligen varit viktigare än att skapa en huvudperson man som läsare faktiskt bryr sig om. Det gör att tragiken i Mikaels berättelse aldrig riktigt berör.