Kultur

Så ska besökare lockas till Kulturhuset

Kultur ,
Lena Hermanson, i dag marknadschef för Borås Stadsteater.
Foto: Elin Thornberg
Lena Hermanson, i dag marknadschef för Borås Stadsteater.

En ny avdelning planeras som ska locka fler besökare till Kulturhuset i Borås och till de andra kommunala kulturverksamheterna är på gång. Chef för den nya avdelningen ska bli Lena Hermanson, i dag marknadschef på Borås Stadsteater.

Den nya avdelningen ska heta Publika möten och vara placerad i Kulturhuset, enligt det förslag som kulturnämnden ska besluta om vid nästa möte den 18 december.

Bakgrunden är att kulturförvaltningen ska arbeta för att locka fler besökare till Kulturhuset, enligt ett beslut som kulturnämnden fattade häromåret.

Avdelningen ska enligt förslaget ledas av Lena Hermanson, som i dag är marknadschef på Borås Stadsteater. Enligt förslaget ska Publika möten ”nå och engagera fler besökare till Kulturhuset”.

Det är tänkt att avdelningens personal ska bestå av kultursekreterare, enhetschef för den kommunala bion Röda Kvarn, en kommunikatör och samt medarbetarna i Kulturhusets reception och teatervärdarna.

Det beslut som kulturnämnden ska fatta vid nästa sammanträde är om huruvida Lena Hermanson ska utses till chef för den planerade verksamheten, med början från den 1 januari nästa år. Kulturförvaltningen bedömer att den nya avdelningen inte kommer att innebära några ökade kostnader.

Lena Hermanson vill inte kommentera förslaget.

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.