Kultur

Pjäsen där allt blir till poesi

Teater Artikeln publicerades
Kristina Issa, Bahareh Razekh Ahmadi, Sara Zommorodi, Angelica Negin Radvolt och Oldoz Javidi i Upprorets poet.
Foto: Ola Kjelbye
Kristina Issa, Bahareh Razekh Ahmadi, Sara Zommorodi, Angelica Negin Radvolt och Oldoz Javidi i Upprorets poet.

Orden. För skrivaren är orden syre. För skrivaren går det inte att leva utan dem. Det är inte ett val skrivaren gör, det är en bana redan utstakad. Så komplicerat det blir då, när banan är utstakad i ett förtryckande land där orden inte är fria, och inte heller kvinnan som skriver dem.

Pjäsförfattaren Jila Mossaed är en poet och författare som kom till Sverige från Iran 1986. I Iran var hon en av landets främsta poeter, och hon har kommit att bli detsamma här i Sverige. Hon har tilldelats flera priser för sin lyrik, och nu i höstas valdes hon in som ny ledamot i Svenska Akademien.

I Upprorets Poet möter vi en kvinnlig poet, som flyttade från Iran till Sverige 1986 – Bahareh Razekh Ahmadi blir här Jila Mossaeds röst. Hon berättar om en annan kvinnlig poet vars texter hon lärde känna som ung: Forough Farrokhzad. Genom hennes berättande, och de andra skådespelerskorna – Kristina Issa, Oldoz Javidi, Angelica Negin Radvolt, och Sara Zommorodi – får vi följa Forough Farrokhzads liv som ung, passionerad poet, och kvinna, i 1960-talets Iran. Skådespelerskorna turas om att gestalta Forough, och byter ofta karaktär genom skickliga kostymbyten framför publikens ögon. På ett ögonblick går de från en person till en annan, känslan är lika stark sprudlande lycklig som panikartat sorgsen. Ibland sker scenbytena genom sång – blandat humoristiska och melankoliska musikinslag, bäst när Kristina Issa står ensam och trollbinder.

Hon ville gifta sig för kärlekens och passionens skull, men när hon sedan kände sig fängslad och lämnade sin man för att ha otaliga affärer med andra män, blev hon snart känd som en skandalpoet. En kvinna som sa vad hon ville och låg med den hon ville, och fick utstå följderna av det, på en plats där poesin var männens, och kvinnorna också skulle vara det.

Det är de skrivande kvinnornas pjäs. Männen förekommer endast farsartat, när kvinnorna klär ut sig till dem i stora mustascher. Med ett undantag: Forough Farrokhzads homosexuelle bror. Men i all kritik mot det förtryckande patriarkatet, och i männens farsartade – men ändå aldrig hånade – karaktärer, bibehåller Mossaed ständigt värme i sitt berättande.

Över värmen ligger censurens tyngd. Tyngden av männen pjäsen inte visar: De som styr, de som säger vad som får sägas och inte, vad som får skrivas och inte. De som än i dag utgör ett hot för skribenter, även i fria länder. Men orden, poesin, kommer alltid ut ändå.

Att Mossaed är poet råder inga tvivel om. Varje monolog, dialog, ton, rörelse, ja pjäsens varje tum genomsyras av poesi. Pjäsen i sig, blir en dikt.

Pjäs: Upprorets Poet

Var: Götebirgs Stadsteater, Studion

Av: Jila Mossaed, Rebecka Örtman

Regi: Rebecka Örtman

Medverkande: Bahareh Razekh Ahmadi, Kristina Issa, Oldoz Javidi, Angelica Negin Radvolt, Sara Zommorodi

Längd: Ca 2 timmar och 15 min inkl paus

Spelas till: 12 jan, 2019

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.