Annons

OPERA: Mia Karlsson tolkar Mozart med inlevelse

Figaros bröllop äger åter rum på Göteborgsoperan, efter fem år i kappsäck. Bäst på scenen är sopranen Mia Karlsson som äntligen fått en huvudroll på Göteborgsoperan, skriver recensenten Helen Flensburg.
opera • Publicerad 17 maj 2019
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Mats Almgren som Bartolo, Henning von Schulman som Figaro, Mattias Ermedahl som Greve Almaviva, Mia Karlsson – sopranen med rötter i Töllsjö – som Susanna och Alexander Grove som Don Curzio.
Mats Almgren som Bartolo, Henning von Schulman som Figaro, Mattias Ermedahl som Greve Almaviva, Mia Karlsson – sopranen med rötter i Töllsjö – som Susanna och Alexander Grove som Don Curzio.Foto: Lennart Sjoberg

Figaros bröllop

Göteborgsoperan

Opera buffa av W.A.Mozart

Libretto: Lorenzo Da Ponte efter Beaumarchais komedi.

Dirigent: Rory Macdonald

Regi: Stephen Langridge

Regi nypremiär: Andreas Björklund

Scenografi och kostymdesign: George Souglides

Ljusdesign: Giuseppe di Iorio

Koreografi: Dan O’Neill

Solister: Greve Almaviva: Mattias Ermedahl, Grevinnan Almaviva: Ida Falk Winland, Susanna: Mia Karlsson, Figaro: Henning von Schulman, Cherubin: Adrian Angelico, Marcellina: Carolina Sandgren, Bartolo: Mats Almgren m.fl.

Göteborgsoperans kör och orkester

Denna nypremiär visar upp samma scenografiska ansikte som tidigare uppsättning, med de raka linjernas estetik och ett varierat färgspel i bakgrunden som harmonierar med musikens känslostormar. Rollbesättningen har däremot förnyats och fått en fräsch spänst.

Jämsides med huvudhandlingen kan vi följa vad som händer, eller kan tänkas hända även utanför librettot. Innanför hela den transparenta scenografins ramar får man en maxad upplevelse av händelser med symbolvärden som kräver sin tolkning, men det är inte svårt att förstå att greven är notoriskt otrogen, att grevinnan trånar efter sin make, och att Susanna och Figaro är djupt förälskade.

”Allra bäst på scen är Mia Karlsson, som äntligen fått en huvudroll på Göteborgsoperan.”
Annons

Mattias Ermedahl ger greven en konsekvent tolkning både i gestik och sång. Det är den falske sexmissbrukaren vi ser ända fram till slutscenen då han ömkligt kryper till korset. Ida Falk Winland fångar den sorgsna grevinnans nöd särskilt bra i arian ”Dove sono i bei momenti”, och hon går från passivt offer till driven intrigmakerska med Susannas hjälp.

Allra bäst på scen är Mia Karlsson, som äntligen fått en huvudroll på Göteborgsoperan. Susannas roll tar hon utstuderat väl hand om både när det gäller sång och inlevelse i rollen. Tillsammans med Henning von Schulman som Figaro visar de båda upp en underhållande komisk sida, såväl som en seriös kärlekssaga i det rådande 1700-talets aristokrativälde.

Dramat förebådar den franska revolutionens tankar om frihet, jämlikhet och broderskap. Fast här är det snarare systerskap som gäller. Grevinnan och hennes kammarjungfru blir en oslagbar kombination i konsten att avslöja den gällande manschauvinismen. På sin tid så starkt befäst att pjäsen förbjöds vid det österrikiska hovet. Numera världsomfattande avslöjad i me-too-rörelsen.

”Föreställningen präglades rakt igenom av Mozarts närvaro i en dirigents händer där fingertoppskänslan fick råda.”

Till nutida fenomen noteras även att rollen som Cherubin skojfriskt och med välsjungande mezzostämma, men något förbryllande, genomfördes av en man. Kören och blomsterflickorna bistod med levandegörande inslag i denna operaklassiker som här fått nytt liv.

Föreställningen präglades rakt igenom av Mozarts närvaro i en dirigents händer där fingertoppskänslan fick råda. Alla nyanser målades med omväxlande breda och smala penseldrag i samklang med rösterna på scen och noterna i partituret. Det blev en operakväll att minnas.

Helen FlensburgSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons