Kultur

Oavbrutet spännande om Quick

Kultur Artikeln publicerades
David Dencik gestaltar Quick som en mysgubbig folkhems-sosse vilket skapar en komisk kontrast mot beskrivningarna av hans påstådda dåd, tycker Mats T Olsson.
Foto: Ragna Jorming
David Dencik gestaltar Quick som en mysgubbig folkhems-sosse vilket skapar en komisk kontrast mot beskrivningarna av hans påstådda dåd, tycker Mats T Olsson.

Formidabelt skådespeleri och väloljade Hollywoodgrepp. Mikael Håfström har gjort braskande thriller-underhållning av fallet Thomas Quick.

Quick

Thriller

I rollerna: Jonas Karlsson, David Dencik m fl

Regi: Mikael Håfström

Minns du den gamla SVT-intervjun med Dolph Lundgren på 80-talet, när han kom hem till Sverige efter några månader i Hollywood och bröt på amerikanska? Överfört till filmmediets bildspråk får jag liknande vibbar när den USA-emigrerade regissören Mikael Håfström (”Ondskan”) nu återvänt för att ge oss sin första svenska film på femton år.

”Quick” berättar om fallet med den självutnämnde seriemördaren Thomas Quick och det journalistiska arbetet bakom avslöjandet av den största rättsskandalen i Sveriges historia. Håfström har tagit till alla tillgängliga Hollywood-instrument, trubbiga som vassa, och omstöper den sanna historien till braskande thriller-underhållning. Det vräks på med övertydlig musik, glassiga drönaråkningar och blixtsnabba klippmontage som hämtade ur förrförra säsongen av CSI. Det är övertydligt och allt annat än nyskapande men skickligt paketerat med väloljade genre-grepp.

Till sin hjälp har Håfström två av landets mest formidabla skådespelare, David Dencik som Quick och Jonas Karlsson som journalisten Hannes Råstam. Dencik gestaltar Quick som en mysgubbig folkhems-sosse vilket skapar en komisk kontrast mot beskrivningarna av hans påstådda dåd. Samtidigt borde filmen nog egentligen hetat ”Hannes Råstam – The Movie”. Flankerad av sin kollega Jenny (Alba August) är han historiens självklara mittpunkt. Jonas Karlsson är suverän i rollen, där döden bokstavligen väntar runt hörnet medan han jagar sanningen i ovisshet om Quick är ett manipulativt monster eller oskyldigt offer.

Stilistiskt studsar filmen hejvilt och öser ur ’nordic noir’-deckare, ’true crime’-dokumentärer och filmhistoriska murvelklassiker. Ibland snubblar den, särskilt i några karikatyrartade lustmord på ett par av härvans centrala figurer, men är oavbrutet spännande och ihärdigt välgjord. En fulkulturell vulgarisering av ämnet? Möjligen. En underhållande dramatisering? Utan tvekan.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.