Annons

Norskt stjärnskott inleder konstvåren i Göteborg

Ett nytt norskt stjärnskott på konsthimlen inleder vårsäsongen på Göteborgs Konstmuseum och Hasselblad Center visar fem nordiska foto- och videokonstnärer. Inger Landström har sett båda utställningarna.
konstrecension • Publicerad 7 mars 2019
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Tori Wrånes: Stillbild från videoverket Your next vacation is calling.
Tori Wrånes: Stillbild från videoverket Your next vacation is calling.

Tori Wrånes / Fem nordiska samtidskonstnärer

Tori Wrånes

Plats: Göteborgs Konstmuseum

Pågår till: 25 augusti

Fem nordiska samtidskonstnärer

Plats: Hasselblad Center

Pågår till: 5 maj

Den norska konstnären Tori Wrånes, född 1978, har väckt internationellt intresse, framför allt med sina performance- och videoverk. Det är också den stora videoinstallationen mitt i salen som utgör huvudpunkten i utställningen. Här omges man på tre håll av en jättelik grotta där tjocka klumpar av färg hänger utefter väggarna som stelnat stearin. Färgen har spillt av sig också på människorna som sömngångaraktigt rör sig där inne, bland hopsjunkna saccosäckar och svajande soffor.

”Tori Wrånes egna färginsmetade uppenbarelse får mig direkt att tänka på Ann-Sofie Sidéns Queen of mud, lerdrottningen”

Your next vacation is calling heter filmen, baserad på en performance som ursprungligen uppfördes i Lilith Performance Studios i Malmö 2014. Precis som i föreställningen uppträder konstnären själv tillsammans med en grupp beundransvärt ädelmodiga vänner som tåligt låtit sig inbakas i silikon och nerkladdas med färg.

Annons

Tori Wrånes egna färginsmetade uppenbarelse får mig direkt att tänka på Ann-Sofie Sidéns Queen of mud, lerdrottningen, som var huvudperson i flera av hennes mycket uppmärksammade videofilmer på 1990-talet.

Men där Sidén gestaltade sin kusliga lerdrottning som det mörka, undermedvetna jaget framstår Tori Wrånes skapelse mer som en ledande ljusgestalt. Likt en prästinna svävar hon i en molnpösig soffa högt uppe under taket och sjunger entoniga tröstesånger för sin ömkliga församling som irrar omkring där nere.

Någon form av katastrof har uppenbarligen inträffat, men den lilla ryggsäcksförsedda skaran kör oförtrutet på med sina underliga riter där det ceremoniella bugandet så småningom övergår till gymnastiska övningar medan den ödsliga grottan alltmer antar karaktären av en träningslokal. Det är som en sorglig gammal saga, absurt grotesk och svårbegriplig – och oavbrutet fascinerande.

Stillbild ur film från Bukarest av Nanna Debois Buhl.
Stillbild ur film från Bukarest av Nanna Debois Buhl.Foto: Nanna Debois Buhl

Foton och videofilmer med så skilda ämnen som gatuhundar i Bukarest och en nedlagd fabrik på Island förenas i Hasselblad Centers utställning med fem nordiska konstnärer. Filmen från Bukarest är gjord av Nanna Debois Buhl, Köpenhamn, medan Bára Kristinsdóttir från Reykkjavik svarar för de isländska bilderna.

”I sin video Catching Up låter Sandra Mujinga, verksam i Berlin och Oslo, tre unga kvinnor sitta och utbyta komplimanger med varandra,”

Att det lågmälda tilltalet kan gå fram väl så bra som det mer högljudda visar Miia Autio, Helsingfors, med sina mycket små foton med tillhörande texter där rwandiska flyktingar berättar om sitt hemland. Detsamma gäller Umeåbaserade Johannes Samuelssons summariskt rapporterande bilddokumentation över spåren av de thailändska bärplockarna i Sverige.

I sin video Catching Up låter Sandra Mujinga, verksam i Berlin och Oslo, tre unga kvinnor sitta och utbyta komplimanger med varandra, en del personliga, andra hämtade från internet, ur en lista med förslag på ”hur man ger en vän komplimanger”. Sant eller falskt – ett intressant och högaktuellt ämne, men det hade varit bra med en textremsa eftersom det är svårt att fånga upp ljudet i det öppna rummet.

Inger LandströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons