Annons

Midway - otidsenlig med stora explosioner

Patriotisk uppoffringsromantik och stora explosioner. Roland Emmerichs ”Midway” är en adrenalinstinn actionkrigsfilm om slaget på Stilla havet.
Publicerad 7 november 2019
Piloten Dick Best (Ed Skrein) tillsammans med sin fru Anne (Mandy Moore) i krigsskildringen "Midway".
Piloten Dick Best (Ed Skrein) tillsammans med sin fru Anne (Mandy Moore) i krigsskildringen "Midway".Foto: Reiner Bajo

Midway

Krigsaction

I rollerna: Ed Skrein, Patrick Wilson m fl

Regi: Roland Emmerich

Hisnande flygscener, endimensionella tuffingar med kallskurna repliker, värvningsvänlig militärpropaganda och stora explosioner. Mängder av stora explosioner.

Katastroffilmregissören Roland Emmerich förnekar sig inte. Efter utomjordingsattacken i ”Independence day” och naturkollapsen i ”2012” applicerar han sin fetisch för totalförstörelse på verkliga händelser från Andra världskriget. Ändå känns ”Midway” bara marginellt mer realistisk. En adrenalinstinn krigsfilm som blandar historiska fakta och Hollywoodspektakel i en actionfylld skildring av slaget om Stilla havet, sett genom ögonen på ett par lämpligt utvalda individer i olika nivåer av konflikten.

Edwin Layton (Patrick Wilson) i "Midway".
Edwin Layton (Patrick Wilson) i "Midway".Foto: Reiner Bajo
Annons

Då och då skiftar filmen perspektiv till japanernas sida. Främst som en berättarteknisk nödvändighet och ett politiskt korrekt alibi för det oblyga amerikanska flaggviftandet, där dialogen gärna skriker upphetsat om att ”döda japsar”. Att filmen är tillägnad även de japanska soldater som kämpade vid Midway förefaller lika uppriktigt som att råna någon på alla sina tillhörigheter och sedan säga ”tack för mobiltelefonen”.

I rollistan återfinns rekorderliga namn som Woody Harrelson, Luke Wilson och Randy Quaid, som förutseende nog valt att spela en karaktär som försvinner illa kvickt ur filmen på grund av svår klåda. De få kvinnor som glimtar förbi är reducerade till stödfunktion åt männen. Eftersom filmens påstådda tema är de uppoffringar som krävdes för att rädda frihet och demokrati, hade ett mer intelligent manus självklart låtit det bottna i konsekvenserna på hemmafronten, men detta är inte en film som har mycket till övers för småskalig dramatik.

Ett sätt att tolka ”Midway” är som hommage till den gamla skolans krigsfilmer. Hur som helst känns den synnerligen otidsenlig. Eller, vilket vore betydligt värre, så är den krigiska patriotismen en spegling av samtidsandan i kommersiell form. Oavsett gör det filmen svår att tycka om trots viss spänning, visuellt dynamiska scener och den uttalade ambitionen att hedra hjältarna vid ett av krigets viktigaste slag.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons